انصاریان، معصومه (1392)، راهنمای شیوههای نقد ادبی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
جعفرقلیان، طاهره (1395)، ادبیات کودکان، تهران: دانشگاه پیام نور.
حکیمی، محمود و مهدی کاموس (1384)، مبانی ادبیات کودک، تهران: آرون.
دهریزی، محمد (1399)، ادبیات کودک در ایران: درسنامۀ دانشگاهی، تهران: قو.
زنجانبر، امیرحسین (1387)، ساک چشمم را که میبندم مسافر میشوم، تهران: هزارۀ ققنوس.
ژوبرت، کلر (1389)، خداحافظ راکن پیر، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شارر، کاترین (1396)، مرگ بالای درخت سیب، ترجمۀ پروانه عروجنیا، تهران: طوطی.
شعارینژاد، علیاکبر (1395)، ادبیات کودکان، تهران: اطلاعات.
شمیسا، سیروس (1390)، بیان، تهران: میترا.
شمیسا، سیروس (1394)، معانی، تهران: میترا.
صفوی، کوروش (1383)، از زبانشناسی به ادبیات، تهران: سورۀ مهر.
علیپور، منوچهر (1383)، آشنایی با ادبیات کودکان، تهران: تیرگان.
غفاری، سعید (1387)، ادبیات کودکان و نوجوانان، همدان: سپهر دانش.
غیاثی، محمدتقی (1368)، درآمدی بر سبکشناسی ساختاری، تهران: شعلۀ اندیشه.
قزلایاغ، ثریا (1389)، ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، تهران: سمت.
کنجخانلو، سهیلا (1389)، «نقد و بررسی کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن نوشتۀ ثریا قزلایاغ»، کتاب ماه کودک و نوجوان، دورۀ 12، پیاپی 157.
کیانوش، محمود (1379)، شعر کودک در ایران، تهران: آگاه.
گیرو، پییر (1380)، نشانهشناسی، ترجمۀ محمد نبوی، تهران: آگاه.
محمدی، محمدهادی (1378)، فانتزی در ادبیات کودکان، تهران: روزگار.
المظفر، الشیخ محمدرضا (1388)، المنطق، قم: دار العلم.
میرصادقی، جمال (1376)، ادبیات داستانی، تهران: سخن.
نیکولایوا، ماریا (1398)، درآمدی به رویکردهای زیباییشناختی به ادبیات کودک، ترجمۀ مهدی حجوانی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
واندنبروک، کارولین و دیگران (1386)، ادبیات کودک: نگاهی به ادبیات کودکان فرانسه (مجموعهمقالات)، ترجمۀ بهاره بهداد، تهران: سورۀ مهر.
هاشمینسب، صدیقه (1371)، کودکان و ادبیات رسمی ایران، تهران: سروش.
هانت، پیتر و دیگران (1388)، دیگرخوانیهای ناگزیر، ترجمۀ گروه مترجمان بهسرپرستی مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
همایی، جلالالدین (1364)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: توس.
Sag, I. A. and Th. Waow (1999), Syntactic Theory: A Formal Introduction, Stanford: Center for the Study of Language.