آزاد ارمکی، تقی (1372)، «پارادایم و جامعهشناسی»، نامة علوم اجتماعی، دورة جدید، ج ۲، ش 3.
ایمان، محمدتقی (1388)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم انسانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بودون، ریمون و فرانسوا بوریکو (1385)، فرهنگ جامعهشناسی انتقادی، ترجمة عبدالحسین نیکگهر، تهران: فرهنگ معاصر.
چلبی، مسعود (1385)، تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نی.
دباغ، سروش (1393)، «دربارة رسالة منطقی ـ فلسفی ویتگنشتاین، در گفتوگو با سروش دباغ: ویتگنشتاین فیلسوف خوششانس»، روزنامة اعتماد، س ۱۲، ش 3610.
دریفوس، هیوبرت و پل رابینو (1376)، میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمة حسین بشیریه، تهران: نی.
کرایب، یان (1378)، نظریة اجتماعی از پارسونز تا هابرماس، ترجمة عباس مخبر، تهران: آگه.
کلاف، پاتریشیاف و ژوزف شنیدر (1393)، «دونا هاراوی»، در: برداشتهایی در نظریة اجتماعی معاصر، آنتونی الیوت و برایان ترنر، ترجمة فرهنگ ارشاد، تهران: جامعهشناسان.
کوهن، توماس (1390)، ساختار انقلابهای علمی، ترجمة سعید زیباکلام، تهران: سمت.
مارکوم، ج. (1397)، «سرنوشت علم با توماس کوهْن به کجا ختم میشود؟»، ترجمة علی برزگر، روزنامة تعادل، ش 123.
هیوز، استیوارت (1378)، هجرت اندیشة اجتماعی، ترجمة عزتاله فولادوند، تهران: آگه.
Benton, T. and I. Craib (2001), Philosophy of Social Science: The Philosophical Foundations of Social Thought, New York, Palgrave.
Boron, A. A. (1999), “A Social Theory for the 21st Century”, Current Sociology, vol. 47, no. 4.
Brown, R. H. (2005), “Hermeneutics”, G. Ritzer (ed.), in: Encyclopedia of Social Theory, vol. 1, Sage.
Cohen, B. P. (2000), “Paradigms and Models”, E. F. Borgatta and R. J. Montgomery (eds.), in: Encyclopedia of Sociology, Macmillan Reference, USA.
Irzik, G. (2008), “Kuhn, Thomas Samuel”, in: Complete Dictionary of Scientific Bibliography.
Kuhn, T. S. (1970), The Structure of Scientific Revolutions, The University of Chicago Press.
Law, A. (2011), Key Concepts in Classic Social Theory, Sage.
Ritzer, G. (ed.) (2005), “Paradigm”, George Ritzer (ed.), in: Encyclopedia of Social Theory, vol. 2, Sage.
Zhao, Shan Yong (2003), “Metatheorizing in Sociology”, G. Ritzer and B. Smart (eds.), in: Handbook of Social Theory, Sage.