Document Type : Research

Authors

1 MA Student, University of Art, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Cinema and Theater, University of Arts, Tehran, Iran

Abstract

"Transcendental Style in Cinema, Ozu, Bresson, Dreyer" by Paul Schrader, the famous American critic, writer, and director, is one of the few books that explores the relationship between cinema, religion, and related elements beyond various fields such as Semiotics. This book was translated in 2003 by Mohammad Gozarabadi in Iran. The second edition of the book that was published in 2018 included the introduction of slow cinema and Schrader's revision of some of the concepts of this style. The importance of this book could be seen in the method of studying and confronting religion and its elements. Using profound philosophical concepts and Christian background, Schrader establishes stylistic stages in which the most important movies could be read and analyzed through them. This style aims to discover the state in which the transcendental and spiritual manner is expressed in cinema. Therefore, firstly the book and the author are introduced and then by considering both editions, all the concepts in the book are discussed and finally the book is criticized from different aspects. The results will demonstrate that the main criticisms on this book can be seen in the levels of method and content.
 

Keywords

Main Subjects

اندرو، دادلی (1393)، تئوریهای اساسی فیلم، ترجمۀ مسعود مدنی، تهران: رهروان پویش.
جکسن، کوین (1388)، شریدر به روایت شریدر، ترجمۀ مازیار اسلامی، تهران: ققنوس.
خاتمی، محمود (1386)، مدخل فلسفۀ غربی، تهران: علمی.
دادگر، محمدرضا و ملیحه محسنی (1392)، «بررسی تأثیر زیبایی‌شناسی ژاپنی در اهون‌ها»، نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی، ش 11.
شریدر، پل (1383)، سبک استعلایی در سینما، اوزو، برسون، درایر، ترجمۀ محمد گذرآبادی، تهران: بنیاد فارابی.
عبدالکریمی، بیژن (1391)، هایدگر و استعلا، شرحی بر تفسیر هایدگر از کانت، تهران: ققنوس.
علمی، قربان (1393)، «الیاده و هستی‌شناسی»، دوفصل‌نامۀ پژوهش‌های هستی‌شناختی، س 3، ش 5.
قربانی، قدرت‌الله (1383)، «مسئلۀ مابعدالطبیعه در فلسفۀ کانت و هایدگر»، فصل‌نامۀ علمی ـ ترویجی دانشگاه قم، س 6، ش 2- 3.
کاپلستون، فردریک (1380)، تاریخ فلسفه (از ولف تا کانت)، ترجمۀ اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، ج 6، تهران: علمی و فرهنگی.
ماینر، ورنن هایر (1390)، تاریخ تاریخ هنر، ترجمۀ مسعود قاسمیان، تهران: فرهنگستان هنر و سمت.
مداحی، آناهیتا (1385)، «اکسپرسیونیسم در سینما»، مجلۀ رشد آموزش هنر، ش 2.
میرخندان، سیدحمید و مریم رهبر (1392)، مطالعات دینی فیلم، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
نوذری، عزت‌الله (1373)، اروپا در قرون وسطی، شیراز: نوید.
 
Schrader, P. (2018), Transcendental Style in Film, University of California Press.‏
Wright, M. J. (2007), Religion and Film: An Introduction, I.B. Tauris, London & New York.‏