اصیل، حجتالله (1388)، رسالههای میرزا ملکمخان ناظمالدوله، تهران: نی.
اعرافی، علیرضا و سیدنقی موسوی (1390)، «دانش تربیت؛ وضعیت مطلوب علوم تربیتی»، دوفصلنامۀ اسلام و پژوهشهای تربیتی، ش 2.
افضل، منوچهر (1348)، راهنمای آموزش عالی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی منطقهای.
توفیق، ابراهیم، سیدمهدی یوسفی، و آرش حیدری (1399)، مسئلۀ علم و علم انسانی در دارالفنون عصر ناصری، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
حاضری، علیمحمد (1372)، روند اعزام دانشجو در ایران، تهران: سمت.
خرمرویی، سعید (1391)، پیدایش و شکلگیری تعلیموتربیت نوین در ایران عصر مشروطیت، همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
راهنمای تحصیلی دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه تهران (1350)، تهران: دانشگاه تهران.
راهنمای دانشگاه تهران (1314)، تهران: روشنایی.
راهنمای دانشگاه تهران (1344)، تهران: دانشگاه تهران.
رحمانیان، داریوش (1386)، «طالبوف، غرب و تجدد»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، س 58، ش 2.
رینگر، مونیکا ام. (1381)، آموزش دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، ترجمۀ مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس.
زرگرینژاد، غلامحسین، منصور صفتگل، و محمدباقر وثوقی (1397)، تاریخ دانشگاه تهران، تهران: دانشگاه تهران.
زیباکلام، صادق (1380)، دانشگاه و انقلاب، تهران: روزنه.
سازمان سنجش و آموزش کشور (1348-1394)، دفترچۀ شمارۀ 2؛ انتخاب رشتۀ داوطلبان کنکور سراسری در رشتۀ علوم انسانی.
ستاد انقلاب فرهنگی (1363)، «خلاصۀ گزارش فعالیتهای ستاد انقلاب فرهنگی از بدو تأسیس تاکنون»، مجلۀ دانشگاه انقلاب، پیاپی 45.
سرمد، غلامعلی (1372)، اعزام محصل به خارج از کشور در دورۀ قاجاریه، تهران: بنیاد.
سلیمی، لادن، نرگس کشتیآرای، و کورش فتحی (1393)، «تبیین سیر تحول و اصلاح نظام برنامۀ درسی آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی در ایران»، دوفصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، ش 9.
سیاسی، علیاکبر (1317)، علمالنفس از لحاظ تعلیموتربیت، تهران: کتابخانۀ ابنسینا.
شعبانی ورکی، بختیار و رضا محمدی چابکی (1387)، «تاریخ فلسفۀ تعلیموتربیت در ایران»، فصلنامۀ تعلیموتربیت، س 2، ش 4.
صحتمنش، رضا (1398)، «تأثیر آموزش نظری و عملی در نظام قاجار بر رشد دانش نظامی و جایگاه نظامیان در ایران»، فصلنامۀ مطالعات تاریخی جنگ، س 3، ش 2.
صدیق، عیسی (1335)، روشهای نوین در آموزشوپرروش، تهران: دانشگاه تهران.
صدیق، عیسی (1345)، تاریخ مختصر فرهنگ ایران، تهران: شرکت طبع کتاب.
صدیق، عیسی (1354)، یادگار عمر، تهران: شرکت سهامی طبع کتاب.
طریفی حسینی، حمید (1391)، «بررسی تطبیقی و تحلیلی سیر تاریخ آموزش عالی ایران با تأکید بر تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن در سه دورۀ قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی»، پژوهش منتشرنشده، مرکز مطالعات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
علم، محمدرضا و بهاره بیصدا (1393)، «مروری بر علل تأسیس، چگونگی شکلگیری و تأثیرات مدرسۀ دارالفنون در جامعۀ ایران عهد قاجار»، مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، س 6، ش 2.
فراستخواه، مقصود (1388)، سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران؛ بررسی تاریخی آموزش عالی و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن، تهران: رسا.
فردانش، هاشم (1387)، «سیر تحول تکنولوژی آموزشی در عرصۀ نظر و عمل در ایران»، فصلنامۀ تعلیموتربیت، پیاپی 96.
کاشانی، میرزا تقیخان (1398)، تربیت؛ نامهای در قواعد تعلیموتربیت اطفال؛ اندرزنامۀ لرد برلی، بهکوشش اسفندیار معتمدی، تهران: مدرسه.
کیایی جمالی، سیدمهدی و دیگران (1397)، «سیر تحول برنامههای درسی در نظام آموزش عالی ایران»، فصلنامۀ اندیشههای نوین تربیتی، س 14، ش 2.
محبوبی اردکانی، حسین (1350)، تاریخ تحول دانشگاه تهران و مؤسسات عالی آموزشی ایران در عصر خجستۀ پهلوی، تهران: دانشگاه تهران.
معین، مصطفی (1387)، «تجربۀ ایرانی؛ تحلیل سیر تحول آموزش عالی در ایران (با تأکید بر تحولات سه دهۀ اخیر)»، ماهنامۀ آیین، پیاپی 19 و 20.
ملایی توانی، علیرضا (1400)، یکصد سال آموزش تاریخ در نظام دانشگاهی ایران، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مناشری، دیوید (1397)، نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن، ترجمۀ محمدحسین بادامچی و عرفان مصلح، تهران: حکمت سینا.
موسیپور، نعمتالله (1378)، «برنامهریزی درسی در ایران معاصر»، فصلنامۀ تعلیموتربیت، س 24، ش 4.
میالاره، گاستون (1394)، معنی و حدود علوم تربیتی، ترجمۀ علیمحمد کاردان، تهران: دانشگاه تهران.
نوایی، عبدالحسین و الهام ملکزاده (1382)، دانشجویان ایرانی در اورپا، اسناد مربوط به قانون اعزام محصل از 1307 تا 1313، تهران: سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران.
هوشیار، محمد باقر (1335)، اصول آموزشوپرورش، تهران: دانشگاه تهران.
یزدانی، سهراب و ابراهیم بوچانی (1391)، «کندوکاوی در اندیشههای آموزشی طالبوف تبریزی»، دوفصلنامۀ جستارهای تاریخی، س 3، ش 1.
یزدانی، مرضیه (1378)، «تأسیس دارالمعلمات و تحصیلات بانوان»، فصلنامۀ گنجینۀ اسناد، پیاپی 35 و 36.
Hofstetter, R. (2012), “Educational Sciences: Evolutions of a Pluridisciplinary Discipline at the Crossroads of Other Disciplinary and Professional Fields (20th Century)”, British Journal of Educational Studies, vol. 60, no. 4.
Kestere, I. and I. Ozola (2011), “Pedagogy: A Discipline under Diverse Appellations”, Baltic Journal of European Studies, vol. 19, no. 1.
Sundberg, D. (2004), “From Pedagogic to Educational Sciences? Higher Education Reform, Institutional Settings and the Formation of the Discipline of Educational Science in Sweden”, European Educational Research Journal, vol. 6, no. 4.