آذرشب، محمدعلی و سعدالله همایونی (1394)، «واکاوای فرهنگ و نقش آن در سیاست گذاریهای/ برنامهریزیهای آموزش زبان (مطالعۀ موردی: آموزش زبان عربی در ایران)»، علم زبان، س 3، ش 5، ص 89-116.
ابوالفضلی، زینب و کریم صادقی (1396)، «نگرش زبانآموزان زبان انگلیسی نسبتبه آموزش/ یادگیری زبان انگلیسی: نقش رشتۀ دانشگاهی، جنسیت، و سن»، پژوهشهای نوین در مطالعات زبان انگلیسی، دورۀ 5، ش 1، ص 1-26.
اختری، طاهره (1385)، «عربی و عوامل مرتبط با آن»، دوماهنامۀ علمی ـ پژوهشی دانشگاه شاهد، س 13، ش 18، ص 45-56.
تدینی، رباب (1385)، مقایسۀ تأثیر برنامۀ درسی مدرسهمحور و برنامۀ درسی مرسوم زبان انگلیسی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش فراگیران بزرگسال زن سال سوم راهنمایی، پایاننامۀ کارشناسیارشد آموزش زبان انگلیسی، تبریز: دانشگاه تبریز.
حکیمزاده و دیگران (1394)، «بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه از نظر دبیران و دانشآموزان شهر کرمان»، مجلۀ جستارهای زبانی، دورۀ 6، ش 2، پیاپی 23، ص 77-106.
خاقانی، محمد و دیگران (1385)، «بررسی علل کمعلاقگی دانشآموزان دبیرستان به درس عربی از دیدگاه دبیران شهر شیراز»، مجلۀ الجمعیة العلمیة الإیرانیة للغة العربیة وآدابها، دورۀ 2، ش 5، ص 89-107.
رسولی، حجت (1384)، «ریشهیابی مشکلات آموزش زبان عربی در دانشگاههای ایران (مبانی تعریف گرایشها)»، پژوهشنامۀ علوم انسانی، ش 47-48، ص 43-58.
رودی علیآبادی، ثریا و دیگران (1398)، «بررسی نگرش نسبتبه یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه، دوزبانه، و جنسیت»، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دورۀ 9، ش 2، ص 479-492.
الزبون، محمد سلیم (2009)، «اتجاهات طلبة الجامعات الأردنیة نحو مادّة التربیة الوطنیة وانعکاس ذلک علی درجة تمثلهم للعدید من مفاهیمها»، العلوم التربویة، المجلّد 36، العدد 1، ص 117-123.
سلوی، سیتی (2009)، الاتجاهات نحو القراءة بالعربیة فی المدارس الثانویة الدینیة بولایة ترنجانو، بحث تکمیلی مقدّم لنیل درجة الماجستیر فی العلوم الإنسانیة (تعلیم اللغة العربیة بوصفها لغة ثانیة)، مالیزیا: کلیة معارف الوحی والعلوم الإنسانیة، الجامعة الإسلامیة العالمیة.
صدیق اورعی، غلامرضا (1385)، «سنجش گرایش دانشآموزان دبیرستانی شهر مشهد به درس عربی و عوامل مؤثر بر آن»، مجلۀ علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ص 57-81.
معروف، سعاد و یونس محمود ناصر (2010)، «اتجاهات الطلبة نحو اللغة الإنکلیزیة وعلاقتها بالتحصیل لدی الجنسین فی ضوء أنماط الإدارة الصفیة السائدة (دراسة میأانطة علی عینة من طلبة الصف الأول الثانوی فی ثانویات مدینة دمشق الرسمیة والخاصّة)»، مجلة جامعة دمشق، المجلد 26، العدد (2+1).
نامداری، ابراهیم (2019)، «أسباب عدم اهتمام طلبة المدارس الثانویة بدروس اللغة العربیة من وجهة نظر طالبات ومعلّمی مدینة جیلان غرب»، مجلة دراسات فی تعلیم اللغة العربیة وتعلّمها، المجلد 3، العدد 2، الرقم اللمسلسل للعدد 6، ص 31-48.
Aladdin, A. (2010), “Nom- Muslim Malaysian Learners of Arabic (NMMLAs): An Investigation of Their Attitudes and Motivation towards Learning Arabic as a Foreign Language in Multiethnic and Multicultural Malaysia”, Procedia Social and Behavioral Sciences, vol. 9.
Gomleksiz, M. N. (2010), “An Evaluation of Student’s Attitudes toward English Language Learning in Terms of Several Variables”, Procedia Scial and Behavioral Sciences, vol. 9, pp. 1805-1811.