Document Type : Research

Author

Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty Member of Islamic Azad University, Ilam Branch, Ilam, Iran

Abstract

The child's literature must teach the audience the best thoughts and the most ideal goals and concepts in a pleasant way. Poetry, as a part of child's literature, is a good tool for this purpose due to its listening pleasure and extraordinary capacity. This article has been compiled to express the content and structural disorders of the poems of six Persian books in the elementary period. The study results show that the lyrics' theme is more a repetition of naturalism and epic regardless of the message. The presence of some authors in different foundations, repeated use of a poet's poems, repetition of themes, repetition in the format and music of poems, lack of attention to the different needs of students, writing flaws, lack of awareness of the overall development of the child, etc. are a set of factors described in this article. This applied research, using the descriptive-analytical method, examines the order of texts of elementary school textbooks. The content unit is context. The statistical population includes Persian books (read) from the first to the sixth grade of elementary school, and statistical samples are parts of Persian books from elementary school that are in the form of verse. The method of collecting information, documents and bookshops is a question that this research has raised in the idea of answering the problems of a part of the Persian book that explains the shortcomings.

Keywords

Main Subjects

آذرنگ، عبدالحسین (1381). مبانی نشر کتاب، چ 2، تهران: انتشارات سمت.
ابراهیمی، نادر (1364). مقدمه‌ای بر فارسی‌نویسی برای کودکان، چ 5، تهران: انتشارات آگاه.
 ارجمندرشیدآباد، زهرا و همکاران (1395). فارسی دوم دبستان، چ5، تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
اعتصامی، پروین (1373). دیوان پروین اعتصامی، چ 1، تهران: انتشارات ترمه.
اکبری‌شلدره، فریدون، حاجیان، فردوس و همکاران (1395). فارسی اول دبستان، چ 6، تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
اکبری‌شلدره، فریدون، نجفی­پازکی، معصومه و همکاران (1395). فارسی سوم دبستان، چ 4، تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
بهروان، نازیلا و همکاران (1394). فارسی چهارم دبستان، چ 2، تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
حکیمی، مهدی و کاموسی، مهدی (1386). مبانی ادبیات کودک و نوجوان (ویژه‌ی ادبیات دینی)، چ 1، تهران: انتشارات آرون.
شعبانی، اسدالله و همکاران (1396). فارسی پنجم دبستان، چ3، تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
سیف، سوسن و همکاران (1393). روان­شناسی رشد (1)، چ 25، تهران: انتشارات سمت.
شمیسا، سیروس (1383). انواع ادبی، چ 10، تهران: انتشارات فردوس.
قاسم­پور مقدم، حسین و همکاران (1395). فارسی ششم دبستان، چ 1، تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
کرین، ویلیام (1391). نظریه­های رشد (مفاهیم و کاربردها)، ترجمه غلامرضا خویی­نژاد و علیرضا رضایی، چ 5، تهران: انتشارات رشد.
لنگرودی، شمس (1387). تاریخ تحلیلی شعر نو، ج 5، چ 5، تهران: نشر مرکز.
محرمی، رامین و همکاران (1395). «بررسی مضامین قرآنی در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی»، پژوهش‌های ادبی – قرآنی، دانشگاه اراک، سال چهارم، شماره1، صص144-130.
مولوی، جلال­الدین محمد (1387). شرح جامع مثنوی معنوی، شرح کریم زمانی، ج 1 و 4، چ 15، تهران: انتشارات اطلاعات.