ابنجوزی، ابوالفرج (۱۳۶۸)، تلبیس ابلیس، علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ابوالبشری، پیمان و دیگران(1395)، «تبارشناسی باورهای ملامتیانِ نخستین در متون صوفیانه» کهن نامۀ ادب پارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال هفتم، ش سوم.
اسماعیلی، مسعود (1393)، «پدیدارشناسی تجارب وحدت و نسبت آن با خداباوری»،نشریه ذهن، ،ش 58.
اشمیت، ریچارد (1375)، «سرآغاز پدیدارشناسی»، ترجمه شهرام پازوکی، فصلنامه فرهنگ، ش18.
افشاری، مهران و مداینی، مهدی (۱۳۸۸)، چهارده رساله در باب فتوت و اصناف، تهران: چشمه.
افشاری،مهران،۱۳۹۴)، فتوتنامهها و رسائل خاکساریه، تهران: چشمه.
برتلس، آندری یوگینویچ (1389)، تصوف و ادبیات تصوف، ترجمه سیروس ایزدی، تهران: امیرکبیر.
بینام (۱۳۸۵)، چشیدن طعم وقت، تصحیح و تعلیقات محمدرضاشفیعیکدکنی، تهران: سخن.
بینام (۱۳۸۵)، چشیدن طعم وقت، تصحیح و تعلیقات محمدرضاشفیعیکدکنی، تهران: سخن.
پایک، نلسون (1380)، «در باب شهودهای عرفانی به عنوان سرچشمه های معرفت»، ترجمه شهباز محسنی، نقد و نظر، سال هفتم، پیاپی 28، ش سوم و چهارم.
حکیم سمرقندی (بیتا)، السوادالاعظم، به اهتمام عبدالحی حبیبی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
حیدری، مهدی (1397)، «تحلیل منازعات خواص جامعه در مقابله با صوفیان نخستین»، فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی، پیاپی 35. ش 9.
حیدری، مهدی (1399)، تصوف و سیاست در متون منثور تا پایان قرن چهارم هجری، تهران: مولی.
راتکه، برند و اوکین، جان (۱۳۷۹)، مفهوم ولایت در دوران آغازین عرفان اسلامی، مجدالدین کیوانی، تهران: مرکز.
سلمی، ابوعبدالرحمن (1389)، «اصول ملامت و طریق فتوت»، مترجمان: عباس گودرزی و مهری زارع مؤیدی، اطلاعات حکمت و معرفت، ش 60.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1386)، قلندریه در تاریخ، تهران: سخن.
قرامصطفی، احمد.ت (1395)، تصوف: روزگار نخستین، ترجمه اشکان بحرانی، قم: دانشگاه مفید.
قربانی، مهدی (1396)، «وحدت گرایی و کثرت گرایی در فلسفة سیاسی متعالیه»، معرفت سیاسی، سال نهم، ش 18.
گلدزیهر، ایگناس (۱۳۵۷)، درسهایی درباره اسلام،.ترجمه علینقی منزوی، تهران: کمانگیر.
لطفاللهبنابیسعید بنابیسعد، جمالالدینابوروح (۱۳۸۴)، حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر، تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
لویزن، لئونارد (۱۳۸۴)، میراث تصوف، ترجمه مجدالدین کیوانی، تهران: مرکز.
مالامود، مارگارت (۱۳۷۸)، «سیاست بدعتگذاری در خراسان»، ترجمه لقمان سرمدی، مجله کیهان اندیشه، ش۸۴.
مکی، ابوطالب (۲۰۰۹)، قوتالقلوب، د.عاصم ابراهیم الکیالی، بیروت.
میهنی، محمدبن منور (۱۳۷۱)، اسرارالتوحید، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگاه.
نفیسی، سعید( ۱۳۸۵)، سرچشمه تصوف در ایران، عبدالکریمجربزهدار، تهران: اساطیر.
یوسف پور، محمدکاظم و محمدی کله سر، علیرضا (1390)، «پیوندهای معنایی تمثیلهای وحدت وجود در مثنوی»، مطالعات عرفانی، کاشان، ش13.
https://yazd.ac.ir/people/m.heidari.