Document Type : Research

Authors

1 PhD Student in Theology and Islamic Studies, Fiqh and Fundamentals of Law, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Associate Professor, Department of the Qur'anic Science and Fiqh, Shiraz University, Shiraz, Iran

3 Assistant Professor, Department of the Islamic Philosophy, Shiraz University, Shiraz, Iran

Abstract

Aristotle “Nicomachean's” book on ethics is one of his most important books on ethics. By meditating on this book, one becomes the guardian of God, in which there are no traces of the many letters of God, one of the divine religions. Given that God and man's relationship with him are the ruling spirit of all the teachings of the divine religions, and in particular the religion of Islam, and that Muslim ethicists have followed Aristotle in their philosophical ethics and formulation, this absence of the one God has had some effects on philosophical ethics. This article deals with this issue with a descriptive-analytical-critical method and has listed some of the consequences and results of formulating philosophical ethics based on Aristotle's ethics as follows: changing the subject and purpose of ethics, not considering a place for slavery and relationship ethics between Man and God, the absence of the concept of the hereafter and eternal life in the science of ethics, different views on the concepts of goodness, happiness, and virtue in Islam, lack of explanation of the place of narration, revelation, and law in Islamic ethics and separation of ethics from revelatory sciences such as jurisprudence, personalization of Islamic ethics and lack of attention to its social dimensions.

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم.
ابن‌بابویه، محمد بن علی( 1416 ه.ق)، الخصال، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی.
احمدپور، مهدى، اسلامی، محمدتقی‌، عا‌لم‌زاده‌نوری، محمد، علیزاده‌، مهدی (1385)،کتابشناخت اخلاق اسلامى: گزارش تحلیلى میراث مکاتب اخلاق اسلامى، قم: حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامى، معاونت پژوهشى، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى.
ارسطاطالیس(1381)، اخلاق نیکوماخوس، ابوالقاسم پور حسینی، تهران: دانشگاه تهران.
ارسطو(1385 الف)، سماع طبیعی (فیزیک)، محمدحسن لطفی، تهران: طرح نو.
_____ (1385 ب)، مابعدالطبیعه (متافیزیک)، محمدحسن لطفی، تهران: طرح نو.
اعوانی، غلامرضا و پاکتچی، احمد (1389)، اخلاق فلسفى و اخلاق دینى‏، در: سیرى در سپهر اخلاق، کانون نشر و ترویج فرهنگ اسلامى حسنات اصفهان، قم: صحیفه خرد، اول، ص 33-134.
برنجکار، رضا (1374)، «خدا و جهان در اندیشه ارسطو»، کیهان اندیشه، فروردین و اردیبهشت، شماره 59 ،136 تا 153.
___________(1374)،« خدا در اندیشه ارسطو»، کیهان اندیشه، خرداد و تیر شماره 60، 84 تا 99.
___________ (1372)، «خدای ارسطو واحد یا کثیر»، رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی، زمستان، شماره 23 ، 19 تا 21.
بهار نژاد، زکریا، «خدا در اندیشه ارسطو»، آیینه معرفت، زمستان 1382 - شماره 1 (24 صفحه - از 135 تا 158)
جوادی آملی، عبدالله (1387)، تفسیر تسنیم، چاپ دوم، قم: انتشارات اسراء.
دادبه، اصغر(1389)، اخلاق در جهان اسلام‏، در: سیرى در سپهر اخلاق، کانون نشر و ترویج فرهنگ اسلامى حسنات اصفهان، قم: صحیفه خرد، (ص 11-32).
دورانت، ویلیام جیمز(1335 ش) ،تاریخ فلسفه غرب، تهران: فرانکلین.
دیلمی، احمد (1389)، مبانى و نظام اخلاق‏، در: سیرى در سپهر اخلاق، کانون نشر و ترویج فرهنگ اسلامى حسنات اصفهان، قم: صحیفه خرد، (ص 285-344).
راسل، برتراند (1388) تاریخ فلسفه­ی غرب و روابط آن با اوضاع سیاسی و اجتماعی از قدیم تا امروز، نجف دریابندری، تهران: شزکت سهامی کتاب های جیبی.
ساجدی، علی‌محمد و رستمی، یدالله، (1391)، «رابطه خدا با جهان در اندیشه ارسطو و ابن‌سینا»، آیینه معرفت، پاییز شماره 32، 105 تا 131.
سید قریشی، ماریه (1394)، اخلاق عقلی و فلسفی (اخلاق ارسطویی)، قم: نشر معارف.
شهریارى، حمید (1385فلسفه اخلاق در تفکر غرب از دیدگاه السدیر مک اینتایر، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانى دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانى.
طوسى، نصیرالدین ( 1413 ه.ق) ،محمد بن محمد، اخلاق ناصرى، تهران: علمیه اسلامیه.
غفوریان، مهدی(1395)، «خدا در فلسفه ارسطو و ابن‌سینا، مدخلی بر تفاوت بنیادین فلسفه ابن‌سینا از فلسفه ارسطو»، اسفار، بهار و تابستان سال دوم، شماره 3، 115 تا 136.
فارابی، محمد بن محمد (1384 ه.ش)، سعادت از نگاه فارابی، علی‌اکبر جابری مقدم، قم: دار الهدی.
__________________ (1364 ه.ش)، فصول منتزعة، تهران: مکتبة الزهراء.
کاپلستون، فردریک چارلز (1393) ،تاریخ فلسفه، سید جلال‌الدین مجتبوی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کرد فیروزجایی، یارعلی (1387)، نوآوری‌های فلسفه اسلامی در قلمرو مابعدالطبیعه به روایت ابن سینا، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
کلینى، محمد بن یعقوب(1407 ق)، الکافی،الإسلامیة، تهران.
کمالی زاده، طاهره، (1386)، «خدا و جهان در نظام فلسفی ارسطو و فارابی»، حکمت و فلسفه، بهار سال سوم،  شماره 1،ص 9 تا 24.
مسکویه، احمد بن محمد (1426 ه.ق) ،تهذیب الأخلاق و تطهیر الأعراق، قم: طلیعة النور.
مصباح یزدی، محمدتقی(1394)،  مکاتب اخلاقی، قم: موسسه‌ی امام خمینی.
مکارم شیرازى، ناصر(1377)، اخلاق در قرآن، قم: مدرسة الإمام علی بن أبی طالب (علیه‌السلام).
ملکیان، مصطفی (1379)، تاریخ فلسفه غرب، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
نراقى، مهدى بن ابى‏ذر(بی‌تا)، جامع السعادات، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
نراقی، احمد بن محمدمهدی(1378 ه.ش)، معراج السعادة، قم: هجرت.
Aristotle, Nicomachean Ethics ,2000, roger crispe, cambridge university press,
Plato,1888,The Republic, Jowett,Benjamin, The Third Edition revised and corrected throughout Oxford: Clarendon.
 مصاحبهSamuel Loncar با Carlos Fraenkel and Peter Adamsonدر مورد اسلام، عقل و مذهب،  ۲ مارس ۲۰۱۸، دسترسی 1 مهر 1397 <
https://marginalia.lareviewofbooks.org/decolonizing-philosophy-samuel-loncar-interviews-carlos-fraenkel-peter-adamson-islam-reason-religion