علم اطلاعات و دانششناسی
حمیدرضا رادفر؛ مریم سلامی؛ سولماز نوری
چکیده
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی همواره تلاش دارند تا بهترین و مناسبترین پاسخ را برای پرسشها و نیازهای مراجعان خود فراهم کنند. باتوجهبه افزایش روزافزون و تنوع فراوان منابع اطلاعاتی، هر کتابخانهای توان و امکان تهیه ودردسترس پذیرساختن آنها را ندارد. نرگس نشاط همکاری میان کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را راهحلی ...
بیشتر
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی همواره تلاش دارند تا بهترین و مناسبترین پاسخ را برای پرسشها و نیازهای مراجعان خود فراهم کنند. باتوجهبه افزایش روزافزون و تنوع فراوان منابع اطلاعاتی، هر کتابخانهای توان و امکان تهیه ودردسترس پذیرساختن آنها را ندارد. نرگس نشاط همکاری میان کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را راهحلی برای توسعۀ دسترسپذیری کتابخانه به انواع منابع اطلاعاتی جهت رفع نیازهای مراجعان آنها میداند و درقالب کتاب نظامهای همکاری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به این موضوع پرداخته است. این کتاب که میتواند منبعی آموزشی برای دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی و منبعی کاربردی برای متخصصان و حرفهمندان این علم قلمداد شود بهشیوۀ توصیفی ـ تحلیلی موردبررسی انتقادی قرار گرفت. در این مقاله، پس از معرفی کتاب موردبحث، نویسنده، و ناشر آن ساختار کتاب مورداشاره قرار گرفته و سپس به نقد شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده است. اثر حاضر یک کتاب تخصصی در موضوع همکاریهای بین کتابخانهای و مراکز اطلاعرسانی و دارای سطح علمی مناسب است. از مهمترین کاستیهای کتاب ضعف در جنبههای کاربردی کتاب، عمومیبودن برخی مطالب، و کهنهبودن منابع آن است.
علم اطلاعات و دانششناسی
حمیدرضا رادفر؛ سولماز نوری
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 135-158
چکیده
اهمیت تدریس منابع اطلاعاتی و کتابهای علمی مستند، جذاب، و محرک برای دروس آشنایی با مبانی رشتههای مختلف بهمنظور جذبکردن و علاقهمندسازی تازهواردان و مشتاقان هر علمی بر کسی پوشیده نیست. در این راستا، کتاب مبانی علوم کتابداری و اطلاعرسانی که میتواند بهعنوان یک منبع درسی برای دانشجویان جدید رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی ...
بیشتر
اهمیت تدریس منابع اطلاعاتی و کتابهای علمی مستند، جذاب، و محرک برای دروس آشنایی با مبانی رشتههای مختلف بهمنظور جذبکردن و علاقهمندسازی تازهواردان و مشتاقان هر علمی بر کسی پوشیده نیست. در این راستا، کتاب مبانی علوم کتابداری و اطلاعرسانی که میتواند بهعنوان یک منبع درسی برای دانشجویان جدید رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی استفاده شود، بهشیوۀ توصیفی ــ تحلیلی موردبررسی انتقادی قرار گرفت. بنابراین، پس از شناسایی و اشاره به نقاط قوّت و ضعف کتاب، پیشنهادهایی نیز برای بهبود آن برای پدیدآوران و خوانندگان ارائه شده است. کتاب یادشده ترجمه است و اصل کتاب در امریکا چاپ شده است، بنابراین بسیاری از آمار و ارقام و اطلاعات و قوانین مطرحشده در آن برای مخاطبان امریکایی مناسب است. این موضوع از دو زاویه قابلتوجه است: ازیکسو، داشتن اطلاعات از وضعیت علوم کتابداری و اطلاعرسانی در یک کشور پیشرو و پیشرفته در این حوزه جالبتوجه است و اهمیت دارد و ازسویدیگر، قراردادن آن بهعنوان یک منبع درسی برای سایر کشورها اندکی نامتناسب است. از مهمترین اشکالات کتاب حاضر قدیمیبودن مطالب و اطلاعات آن است. بهتر بود مترجم همزمان با ارائۀ ویرایشهای جدید کتاب به ویرایش ترجمه و چاپ مجدد آن اقدام میکرد.