علوم تربیتی
سیدمحمدحسین حسینی
چکیده
هدف پژوهش حاضر نقد کتاب برنامۀ درسی در دورۀ متوسطه است. بنابراین از ترکیبی از روشهای مرور انتقادی کتاب، کاوشگری فلسفی انتقادی، و نقادی آموزشی استفاده شده است. کتاب مذکور تألیف فرجالهی و طالبی است که دانشگاه پیامنور در سال 1393 آن را منتشر کرده است. ابزار نقد اثر مذکور چکلیست نقد کتب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر نقد کتاب برنامۀ درسی در دورۀ متوسطه است. بنابراین از ترکیبی از روشهای مرور انتقادی کتاب، کاوشگری فلسفی انتقادی، و نقادی آموزشی استفاده شده است. کتاب مذکور تألیف فرجالهی و طالبی است که دانشگاه پیامنور در سال 1393 آن را منتشر کرده است. ابزار نقد اثر مذکور چکلیست نقد کتب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی است. برای تحلیل اطلاعات نیز از تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. براساس یافتهها، نقاط قوت کتاب شامل جامعیت صوری، حروفنگاری، کیفیت چاپ و صحافی، سازواری با مبانی و اصول دینی و اسلامی، بهکارگیری ابزارهای علمی، معادلسازی، و کاربرد اصطلاحات تخصصی است. کاستیهای اثر نیز طرح جلد نامناسب، نیاز به ویرایش علمی و ادبی، نظم و انسجام کلی و درونفصلی نامناسب، ابهام در منابع، نداشتن تحلیل علمی، نداشتن نوآوری و جدیدنبودن محتوا، سازوارنبودن محتوای اثر با مبانی و پیشفرضهای حوزۀ معرفتی «برنامۀ درسی»، و عدمپوشش سرفصلهای مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.