مدیریت و سیاستگذاری
محمد معصوم؛ رضا محمدکاظمی؛ صدف سرتیپی
چکیده
دانشگاهها درجایگاه متولی اصلی پرورش نیروی متخصص نقشی کلیدی در توسعۀ کارآفرینی دارند. مطالعات نشان میدهد که آموزشهای کارآفرینی نهتنها باعث رشد کمّی کارآفرینان میشود، بلکه موجب ارتقای سطح مهارتهای کارآفرینی نیز میگردد. با وجود ضرورت ارائۀ آموزشهای باکیفیت و کاربردی به دانشجویان رشتۀ کارآفرینی، بسیاری از دانشجویان و ...
بیشتر
دانشگاهها درجایگاه متولی اصلی پرورش نیروی متخصص نقشی کلیدی در توسعۀ کارآفرینی دارند. مطالعات نشان میدهد که آموزشهای کارآفرینی نهتنها باعث رشد کمّی کارآفرینان میشود، بلکه موجب ارتقای سطح مهارتهای کارآفرینی نیز میگردد. با وجود ضرورت ارائۀ آموزشهای باکیفیت و کاربردی به دانشجویان رشتۀ کارآفرینی، بسیاری از دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشته آموزشهای ارائهشده را دارای کیفیت قابل قبولی نمیدانند و نتوانستهاند پس از طی این آموزشها برای ورود به دنیای کسبوکار آماده شوند. بنابراین، این تحقیق با هدف نقد و بررسی دروس و سرفصلهای دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ کارآفرینی در دانشگاهها و تأثیر آن در توانمندسازی دانشجویان طراحی شد و به مرحلۀ اجرا درآمد. بدین منظور دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتۀ کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران که بین سالهای 1388 تا 1398 در این دانشکده درحال تحصیل بودهاند بهمنزلۀ جامعۀ آماری انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که دروس و سرفصلهای دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ کارآفرینی تأثیر قابلتوجهی در افزایش توان علمی، آمادهسازی بهمنظور ورود به بازار کار، آمادهسازی با هدف راهاندازی کسبوکار، و ارتقای کسبوکارهای پیشین دارد و دروس مذکور با نیازهای محیط کار تناسب دارند.