نوشتار حاضر جایگاه تبیینی و تفسیری کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسویی معرفت و ایدئولوژی در دورة سلجوقی را از دو منظر ایجابی و سلبی نقد میکند. دورة حکومت سلجوقیان دورة متمایزی را در تاریخ ایران و جهان اسلام رقم زد. وضعیت فرهنگیِ جامعة اسلامی، بهویژه ازمنظر دانش و رابطة آنها با نهاد سیاست در دورة سلجوقی، از وجوه ممتاز و کمتر ...
بیشتر
نوشتار حاضر جایگاه تبیینی و تفسیری کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسویی معرفت و ایدئولوژی در دورة سلجوقی را از دو منظر ایجابی و سلبی نقد میکند. دورة حکومت سلجوقیان دورة متمایزی را در تاریخ ایران و جهان اسلام رقم زد. وضعیت فرهنگیِ جامعة اسلامی، بهویژه ازمنظر دانش و رابطة آنها با نهاد سیاست در دورة سلجوقی، از وجوه ممتاز و کمتر شناختهشدة فرهنگ و تمدن اسلامی در این دوره است. مؤلف کتاب با استفاده از نظریههای لوئی آلتوسر و میشل فوکو چگونگی رابطة متقابل دو نهاد سیاست و دانش در دورة سلجوقی را بررسی کرده است. از نکات ممتاز این کتاب میتوان به اهمیت موضوع و پردازش متفاوتِ مطلب و ترجمة سلیس و روان آن اشاره کرد. ازسویدیگر، ناکامی در ارائة توصیفی یکدست و گویا از موضوع، تعمیم نامناسب، کمتوجهی به شیوة پژوهش تاریخی، وجود اغلاط محتوایی، برخی معادلیابیهای نامناسب، و اغلاط چاپی در ترجمه را نیز میتوان بهمنزلة نارساییهای کتاب دانست.