هنر
نوید وزیری
چکیده
این نوشتار کتابِ موسیقیِ شمالِ هند از مجموعه کتابهای تجربة موسیقی؛ بازنمود فرهنگ را بازخوانی کرده است و هدف آن نقد کتابِ مدنظر باتوجهبه دوگانۀ مباحث فنی ـ موسیقایی و اجتماعی ـ موسیقایی بوده است. نظر به اینکه این مقاله با ذکر جزئیات کلیات را کشف میکند، منطق اجرایی آن قیاسی و اهداف آن تحلیلی، توصیفی، و تطبیقی است. ...
بیشتر
این نوشتار کتابِ موسیقیِ شمالِ هند از مجموعه کتابهای تجربة موسیقی؛ بازنمود فرهنگ را بازخوانی کرده است و هدف آن نقد کتابِ مدنظر باتوجهبه دوگانۀ مباحث فنی ـ موسیقایی و اجتماعی ـ موسیقایی بوده است. نظر به اینکه این مقاله با ذکر جزئیات کلیات را کشف میکند، منطق اجرایی آن قیاسی و اهداف آن تحلیلی، توصیفی، و تطبیقی است. تحلیل دادههای فنی ـ موسیقایی کتاب فوق با تطبیق برخی مفاهیم موسیقی کلاسیک ایرانی همراه است. نقش ناواژهها و عنصر بداههپردازی در روندِ آفرینش موسیقی کلاسیک هندوستانی از موضوعات موردبررسی و نقد است. جایگاه موسیقی در حیات معنوی هند، تغییرات اجتماعی، و البته تأثیرات آن در موسیقی هند و تأثرات آن از موسیقی هندوستانی دیگر مبحث این مقاله است. باعنایتبه متن کتاب و واکاوی آن میتوان دریافت که مقولۀ جهانیشدگی نهفقط بر حیات اجتماعیِ موسیقی هندوستانی، بلکه در خود صوت موسیقایی و مناسبات درونصنفی تأثیر داشته است. بهنظر میرسد محتویات صوتی راگاها در موسیقی هندوستانیْ فاقد تعریف قطعی و با طیفی از تعاریف مواجه است که قرائت و سابقۀ ذهنی موسیقیدان، بهانضمام اتمسفر اجرا، در شکلگیری آن تعیینکننده است. تالا، مرتبط با مقولۀ زمانبندی موسیقی هندوستانی، زنجیری است که حلقههای آن را هجاهای کلامی میسازند و صناعت نوازندگان سازهای نغمگی، سازهای کوبهای، و رقصنده را به یکدیگر مرتبط میکند.