زبانهای خارجی
فرزانه مرادی
چکیده
مقالۀ حاضر معرفی و نقد مجموعۀ نُهجلدی آموزش مقدماتی و متوسطۀ زبان ژاپنی با عنوان ماروگوتو است که «بنیاد ژاپن» آن را براساس استانداردهای خود در چهار سطح (پایه، مقدماتی، پیشمتوسطه، و متوسطه) تهیه کرده است. در جستار حاضر تلاش شده است تا ویژگیها و ضعفها و قوتهای این مجموعه آشکار شود. بررسی و نقد این مجموعه با نگاهی به شاخصههای ...
بیشتر
مقالۀ حاضر معرفی و نقد مجموعۀ نُهجلدی آموزش مقدماتی و متوسطۀ زبان ژاپنی با عنوان ماروگوتو است که «بنیاد ژاپن» آن را براساس استانداردهای خود در چهار سطح (پایه، مقدماتی، پیشمتوسطه، و متوسطه) تهیه کرده است. در جستار حاضر تلاش شده است تا ویژگیها و ضعفها و قوتهای این مجموعه آشکار شود. بررسی و نقد این مجموعه با نگاهی به شاخصههای ارزیابی رضی (1388) و از منظر صوری و محتوایی انجام شده است. براساس نتایج این بررسی مشخص شد که درکنار نقاط قوت و شایستگیها، این مجموعه ضعفهایی دارد که جا دارد برای دستیابی به نتایج مطلوبتر در چاپهای بعدی این نقایص رفع شود تا بتواند بهمنزلۀ یک اثر نسبتاً جدید جایگاه خود را در عرصۀ آموزش زبان ژاپنی پیدا کند، اما بهمنزلۀ نتیجهگیری کلی از واکاوی مجموعه میتوان گفت که باوجود برخی مشکلات، نقاط مثبت اثر بیش از نقاط ضعف آن است و درمجموع میتواند بهمنزلۀ منبع آموزشی نسبتاً مطمئن برای زبانآموزانی استفاده شود که هدف اصلی آنها از فراگیری زبان ژاپنی دستیابی به توانایی گفتاری است.