علوم تربیتی
حسین زنگنه؛ زهرا بهرامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و نقد کتاب پروژههای چندرسانهای است. لذا روش تحلیلی ـ اسنادی مورداستفاده قرار گرفته است. کتاب موردمطالعه، تألیف کارن اس. ایورس و آن. ای. بارون در سال 2010 است که انتشارات بوی کاغذ آن را با ترجمۀ خدیجه علیآبادی و اسماعیل اصلانی در سال 1395 منتشر کرده است. این مقاله با بهکارگیری روش تحلیل اسناد و بازبینی و روشنسازی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و نقد کتاب پروژههای چندرسانهای است. لذا روش تحلیلی ـ اسنادی مورداستفاده قرار گرفته است. کتاب موردمطالعه، تألیف کارن اس. ایورس و آن. ای. بارون در سال 2010 است که انتشارات بوی کاغذ آن را با ترجمۀ خدیجه علیآبادی و اسماعیل اصلانی در سال 1395 منتشر کرده است. این مقاله با بهکارگیری روش تحلیل اسناد و بازبینی و روشنسازی دامنۀ محاسن و کاستیهای کتاب گرد آمده است و آشکار میسازد که متن آن باوجود همخوانی قابلقبول با متن اصلی، رسایی و روانبودن، و برخورداری از واژگان تخصصی پسندیده کاستیهایی دارد؛ ازجمله عدم طراحی راهبرد یاددهی ـ یادگیری و تحلیل هوشهای چندگانه طی فرایند از ایده تا ارزشیابی، عدم ارائۀ راهکارهای عملیاتی و دقیق برای اجرای راهبرد یادگیری مشارکتی (تشریک مساعی)، بیتوجهی به جزئیات گامها و فعالیتهای هریک از مدل پیشنهادی، بیتوجهی به تفکیک مفهومی فلوچارت با ساختار محتوا، و انتخاب برخی عناوین نامناسب باتوجهبه محتوا بودند. سودمندی کتاب حاضر بهعنوان یک راهنمای تدریس برای راهبرد یادگیری مبتنیبر پروژههای چندرسانهای مشارکتی بهعنوان یک منبع آموزشی در دروس تولید محتوای الکترونیکی در دورۀ کارشناسی و حتی در درس درسافزارهای کارشناسی ارشد بسیار است. ازاینرو، پیشنهاد میشود که نویسندگان با رفع برخی اشکالهای صوری، ساختاری، و محتوایی آن را بهبود دهند.