زبان‌های خارجی
ارزیابی انتقادی برنامۀ درسی بازنگری‌‌شدۀ دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان انگلیسی: یک مطالعة کیفی

ابوطالب ایرانمهر؛ سید علی استوار نامقی؛ حسین داوری

دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 145-170

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33791.2056

چکیده
  رشتة آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد از رشته‌‌های پرطرف‌دار در جامعة دانشگاهی ایران است که حدود پنج ‌دهه از عمر آن سپری شده و تاکنون سه برنامه را آزموده است. جدیدترین برنامة درسی این رشته، که مصوب سال 1396 در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است، از آغاز سال تحصیلی 1396-1397 و پس از گذشت سه دهه از اجرای برنامة دوم اجرا شد که قرار ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
رویکردی انتقادی به سرفصل‌های مربوط به نگارش و ویرایش در برنامة درسی دورة کارشناسی زبان و ادبیات فارسی

الهام سیدان

دوره 20، شماره 4 ، تیر 1399، ، صفحه 297-324

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5321

چکیده
  این پژوهش به بررسی کارآمدی سرفصل دروس «آیین نگارش و ویرایش» و «کارگاه ویراستاری (1) و (2)» در برنامة درسی مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی نظر دارد. این دروس در برنامة درسی مدنظر جنبة کاربردی دارند و با تقویت مهارت‌های نویسندگیِ فراگیران، زمینه‌های شغلی آن‌ها را در جامعه فراهم می‌کنند. در پژوهش پیشِ‌رو، این دروس باتوجه‌به ...  بیشتر

زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
نقد و بررسی برنامۀ درسی جدید رشتۀ دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان

مجتبی مقصودی؛ ابوالفضل خدامرادی

دوره 19، شماره 11 ، بهمن 1398، ، صفحه 273-297

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4888

چکیده
  موفقیت در تحولِ نظام‌های آموزشی منوط به قابلیت‌های حرفه‌ای معلمان است. سرفصل‌ ارائه‌‌شده به دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی‌بر نیازهای شغلی آن‌ها باشد تا به کسب صلاحیت حرفه‌ای در آ‌ن‌ها بینجامد. با‌توجه‌به کاستی‌های فراوانی که متخصصان رشتة زبان انگلیسی این دانشگاه دربارة سرفصل رشتة مذکور مطرح کرده بودند، محققان ...  بیشتر