کتاب مدرنیته سیاسی، تقریر سکولاریسم و لائیسیته است. مسأله های کنونی جوامع را نیز ریشه در عدم جدایی قاطع بین حوزه های عمومی و خصوصی، دولت و جامعه مدنی و فرد و شهروند می داند. بنابراین کتابی برای آرمان های لیبرالیستی و سکولاریستی بوده و در بیان مسأله های سکولاریسم موجه می نماید. موریس باربیه اما تجربه غرب را گویا تجربه ای غایی و از آنِ ملت هایی مهتر پنداشته و تن دادن به این جدایی ها را سرنوشت همه جوامع دانسته است. چنانکه برای جوامعی که به مدرنیته سیاسی دست نیافته اند توصیه کرده که بایستی بدون پرش های بلندپروازانه،گام به گام و با بهره گیری از انبان تجربه پیش رفتگان به آن دست یابند. غایی پنداشتن الگوی خود، مسأله سازی برای سایر جوامع است. به طور مثال اگر جوامع اسلامی به جای لائیسیته، اسلام را برای حل مسأله های خود و افق های پیش روی رجحان بخشیده و سکولاریسم را بر نتابیدند، سکولاریسم مسأله آنها نمی شود که در این کتاب راه رسیدن به آن بیان شود. بررسی های این مقاله ضمن بازشناسی برخی نقاط قوت و ضعفِ شکلی و محتوایی کتاب، نشان می دهد که نویسنده در این کتاب از مسأله یابی محققانه به مسأله سازی و تجویزهای غیرموجه تمایل پیدا کرده است.
Recognition of political modernity and review this book
نویسندگان [English]
Seyed Ebrahim Sarparast Sadat
Assistant Professor
Allameh Tabataba,i Uninersity
چکیده [English]
The political modernity is a book about the secularism and secular values. The author believes that current problems of society have roots in indiffrentiation between public and private sphere state and civil society and individual and citizen. This book is based on liberal and secular ideals and justifies the issues of secularism. However, MauriceBarbierassumes the west experience the ultimate experience of noble nations and suggests that surrendering such separations is destiny of all societies. He advises tothe countriesdeprived of political modernity not to have ambitious leaps and try to use from treasure of their ancestors’ accumulated experiences and move forward gradually. Considering their model as a perfect one, western countries made some problems for other communities. For instance, if Islamic societies prefer Islam rules as a model for their problem solving and future perspective then secularism will not turn toa problem requiring to be dealt. Rethinking and investigating weakness and strengths of content and structures of this book, it was revealed that the author of book turns from sophisticated problem solving to problem making and unjustifiable advices
کلیدواژهها [English]
critique, conceptualization, State, political modernity, Political Islam, nation, totalitarianism
مراجع
احمدوند،شجاع(1392). «تأملی نظری بر پنج الگوی معاصر اسلام گرایی سیاسی»، اسلام سیاسی، سال نخست،شماره نخست،پاییز: 45-11.
استون،ویلفرد هیلی(گردآورنده و ویراستار)(1382). یک درخت،یک صخره،یک ابر: برجسته ترین داستان های کوتاه دو قرن اخیر، ترجمه حسن افشار،ویرایش دوم،چاپ اول،تهران: مرکز.
فرامرز قراملکی،احد(1388). اصول و فنون پژوهش در گستره دین پژوهی، چاپ سوم، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
لگنهاوسن،محمد(78-1377). «گفتگو درباره سنت و تجدد»، نقد و نظر،سال پنجم،شماره اول و دوم.
مجتهد شبستری،محمد(1382).«عقلانیت دینی انتقادی و عقلانیت مدنی ابزاری»(سخنرانی)، منتشرشده در مجموعه مقاله های همایش جامعه مدنی و اندیشه دینی، به اهتمام دکتر محمدرضا مجیدی و علی دژاکام، قم: دفتر نشر معارف.
معینی علمداری،جهانگیر(1383).«دریدا و سنت»، رهیافت های سیاسی و بین المللی، شماره 6.
میلر،دیوید(1383).ملیت، ترجمه داود غرایاق زندی،تهران: موئسسه مطالعات ملی.
نوذری،حسین علی(گردآورنده و مترجم)(1379). پست مدرنیته و مدرنیسم،تعاریف،نظریه ها و کاربست ها، تهران: نقش جهان.
هادسن، وین(1379). «پست مدرنیته و اندیشه های اجتماعی معاصر»، در مجموعه: پست مدرنیته و مدرنیسم، تعاریف،نظریه ها و کاربست ها،حسین علی نوذری،تهران:نقش جهان.
Damon,William. Ed(2002). Bringing in a New Era in Character Education, USA:HOOVER INSTITION PRESS, Stanford University.
Etzioni, Amitai. Ed(1998). The Essential Communitarian Reader, USA: Rowman and Littlefield Publishers, Inc.
Pippion,Robert(1991). Modernism as Philosophical Problem, Oxford: Blackwell.