پروین گنابادی، محمد (1364)، مقدمۀ ابنخلدون، تهران: بنگاه ترجمه و نقد کتاب.
جلالنژاد، سیدجمال (1394)، روش تحلیل محتوای کتابهای درسی، تهران: دانشآفرین و رشد اندیشه.
حسنی برنجستانکی، محسن (1397)، تحلیل جایگاه متون ادبیات معاصر در آموزش زبان و ادبیات فارسی در دورة دوم متوسطه، پایاننامۀ کارشناسیارشد، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
خواجه نصیرالدین طوسی (1363)، معیار الاشعار در علم عروض و قوافی، بهاهتمام جمشید مظاهری و محمد فشارکی، اصفهان: سهروردی.
رئیسدانا، فرخلقا (1374)، «تحقیق و بررسی محتوای برنامه درسی ریاضی دورۀ راهنمایی»، فصلنامۀ تعلیم و تربیت، ش 41.
رزمجو، حسین (1390)، انواع ادبی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
رویانی، وحید و منیره فرضیشوب (1394)، «بررسی تأثیرات شاهنامه بر حملة حیدری باذل مشهدی»، جستارهای ادبی، ش 189.
زردخشویی، بختیارمهدی (1397)، بررسی ساختاری و محتوایی کتابهای فارسی دورة دوم متوسطه، پایاننامۀ کارشناسیارشد، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
سعدزاده، مریم (1397)، «نقدی بر کتابهای نونگاشت فارسی دورة متوسطة دوم»، رشد آموزش، ش 124.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1367)، موسیقی شعر، تهران: آگه.
شمیسا، سیروس (1372)، کلیات سبکشناسی، تهران: فردوس.
فتحی واجارگاه، کوروش (1394)، اصول و مفاهیم اساسی برنامهریزی درسی، تهران: علم استادان.
کرمی، محمدحسین و محمد مرادی (1395)، «بررسی میزان تأثیر محتوای اشعار بر انتخاب وزن، در قصاید فارسی پیش از مغول»، فنون ادبی، س 8، ش 4.
گویا، زهرا و لیلا قدکساز خسروشاهی (1386)، «تبیین جدید برای تمرکز و عدم تمرکز در ایران»، مطالعات برنامۀ درسی، س 1، ش 4.
محمدی باغملایی، حیدر (1395)، طراحی تدریس برای یادگیری (راهبردها، روشها، و فنون تدریس)، تهران: رشد.
ملکثابت، مهدی و اصغر شهبازی (1393)، «نقد زبان حماسی در حملة حیدری باذل مشهدی»، ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان، س 17، ش 35.
ملکی، حسن (1389)، مبانی برنامهریزی درسی آموزش متوسطه، تهران: سمت.
نباتی، مسعود (1397)، نقد و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای فارسی مقطع متوسطة اول و دوم، پایاننامه کارشناسیارشد، ارومیه: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه.
نظیری، عشرت (1374)، «تحلیل محتوا و ارزیابی کتاب فارسی سوم راهنمایی از دید تناسب میزان دشواری محتوا با رشد ذهنی دانشآموزان»، چکیدههای تازة تحقیق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایران، ش 4.