آیزر، ولفگانگ (1385)، «رویکردی پدیدارشناسانه به فرایند خواندن»، ترجمۀ کیوان باجغلی، مجلۀ مهراوه، س 2، ش 5، 6، 7.
ابوالقاسمی، محمدرضا (1395)، «هستیشناسی موسیقی و اثر ادبی از دیدگاه رومن اینگاردن»، مجلۀ حکمت و فلسفه، س 12، ش 4.
احمدی، بابک (1393)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
بالو، فرزاد (1398)، «از ”سویة کاربردی“ در هرمنوتیک گادامری تا ”بهخود اختصاصدادن“ در هرمنوتیک ریکور با تکیه بر متون عرفانی»، پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا)، دورۀ 13، ش 4، پیاپی 43.
تادیه، ژان (1390)، «جامعهشناسی ادبیات و بنیانگذران آن»، درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات، گردآوری و ترجمۀ محمد پوینده، تهران: نقش جهانمهر.
حسینی داورانی، سیدعباس (1392)، «نظریۀ دریافت و جامعهشناس عکس»، مجلۀ چیدمان، س 1، ش 1.
دادور، نغمه (1395)، «کاربرد نظریة زیباییشناسی دریافت در تدوین کتابنامههای ادبی»، نقد ادبی، س 9، پیاپی 35.
داونهاور، برنارد و دیوید پلاور (1394)، پل ریکور، ترجمة ابوالفضل توکلی شاندیز، تهران: ققنوس.
رحیمی، فاطمه (1390)، «جایگاه متن، مؤلف و خواننده در اندیشۀ امبرتو اکو»، ادبپژوهی.
ریکور، پل (1386)، زندگی در دنیای متن، ترجمة بابک احمدی، تهران: مرکز.
سحلول، حسن مصطفی (2001)، نظریات القراءة والتأویل الأدبی وقضایاها دراسة، دمشق: اتحاد کتاب العرب.
قزوینی حسینی، نغمه و منصور حسامی (1397)، «سیر تطور کشکول از منظر هانس روبرت یاوس»، ماهنامۀ باغ نظر، س 15، پیاپی 62.
مقدادی، بهرام (1393)، دانشنامۀ نقد ادبی از افلاتون تا به امروز، تهران: چشمه.
مکاریک، ایرنا ریما (1390)، دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
نامور مطلق، بهمن (1387)، «یائوس و آیزر: نظریۀ دریافت»، پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، ش 11.
واعظی، احمد (1385)، درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ اندیشۀ اسلامی.
هارلند، ریچارد (1393)، درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاتون تا بارت، ترجمۀ علی معصومی و شاپور جفاکش، تهران: چشمه.