آیزنر، الیوت (1385)، «آموزش هنر برای تغییر دنیا»، ترجمۀ فاطمهسادات میرعارفین، مجلۀ رشد آموزش هنر، ش 6.
باباپور واجاری، مریم (1392)، «آموزش هنر و زیباییشناسی در آموزش و پرورش»، مجلۀ پژوهش در علوم تربیتی.
جنسن، هورست ولدمار (1368)، تاریخ هنر، ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: انقلاب اسلامی.
حجت، مهدی (1380)، میراث فرهنگی در ایران: سیاستها برای یک کشور اسلامی، تهران: سازمان فرهنگی کشور.
حسینی، مهدی و هلیا دارابی (1394)، «معرفی الگوهایی برای آموزش دانشگاهی نقد هنر تجسمی»، دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، ش 10.
رضایی، منیره (1383)، نقد و بررسی زیباشناسی هری برودی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، رسالۀ دکتری فلسفۀ تعلیم و تربیت، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
رضایی، منیره (1392)، «تربیت هنری در نظام آموزشی»، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، ش 22.
زمانی، مریم (1388)، نقش هنر در تربیت اخلاقی در اندیشۀ کانت و شیلر، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
سوریتجی اوکرکایی، علیاصغر و حسن رستگارپور (1390)، «رابطۀ آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت دانشآموزان پایۀ پنجم دبستانهای ایران در سال تحصیلی 87- 88»، مجلۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، ش 3.
شرفی، حسن (1389)، «تبیین مفهوم تولید هنری در آموزش هنر با تأکید بر تربیت هنری در نهاد آموزش و پرورش»، پژوهشنامۀ هنرهای دیداری، ش 1.
شرکایی اردکانی، جواد، حسین ریاحینژاد، و هادی رزاقی (1393)، مجموعۀ مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش (ویژۀ مدارس)، تهران: مدرسه.
شکوهی یکتا، محسن (1379)، تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی و روشها)، تهران: کتابهای درسی ایران.
شمشیری، بابک، زهره همایون، و ماهمنیر ایرانپور (1395)، «نقد و بررسی جایگاه تربیت هنری در سند تحول نظام تعلیم و تربیت ایران»، در: هفتمین همایش ملی انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران، فلسفۀ تعلیم و تربیت و قلمرو علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز.
صادقزاده و دیگران (1388)، فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
عرفانیان، مریم (1392)، «معنای هنر چیست»، <https://amozak.org>artic>.
فرهنگستان هنر (1389)، مجموعۀ مقالات مسائل هنر و زیباییشناسی معاصر (آثار جعلی و تقلبی)، ترجمۀ نیما ملکمحمدی، تهران: فرهنگستان هنر.
فلاحی، ویدا، یحیی صفری، ماندانا یوسف فرحنک (1390)، «تأثیر آموزش با رویکرد تربیت هنری بر فعالیتهای هنری و مهارتهای فرایندی دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی»، مجلۀ نوآوری آموزشی، ش 39.
قائمی، علی (1378)، زمینۀ تربیت، تهران: امیری.
مهرمحمدی، محمود و محمد امینی (1380)، «طراحی الگوی مطلوب تربیت هنری در دورۀ ابتدایی»، فصلنامۀ علوم انسانی دانشگاه الزهرا، ش 39.
مهرمحمدی و دیگران (1387)، «بررسی مراحل تحول زیباشناسی در دانشآموزان شهر تهران»، مجلۀ نوآوریهای آموزشی، ش 27.
میرچی، عبدالناصر (2 اردیبهشت 1397)، «حفظ میراث فرهنگی، پشتوانۀ حیات فرهنگی»، خبرگزاری دانشجویان ایران: ایسنا.
میرهادی، سیدمهدی (1372)، «اهداف تربیت»، تربیت، ش 81.
وزارت آموزش و پرورش (1390)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
همایونفرد، آنیتا (1395)، «تأملی بر تربیت هنری، حلقۀ مفقودۀ نظام تعلیم و تربیت ایران»، در: هفتمین همایش ملی انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران، فلسفۀ تعلیم و تربیت و قلمرو علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز.
Beardsly, M. (1993), What is Art, New York.
Borrow, Robin and Geoffery Milburn (1986), A Critical Dictionary of Educational CoNcept, Brighton: Wheatsheaf book.
Broudy, Harrys (1997), “How Basic is Aesthetic Education is Fourth?”, Educational Leadership, U.S.A.
Clements, R. D. (1979), “The Indactive Method of Theaching Art Criticism”, Journal of Aesthetic Education, vol. 13, no. 3.
Curtis, Thomas and Charles Speiker (1997), “Aesthetics in American Education: A Position Statement”, Educational Leadership.
Feldman, E. B. (1973), “The Teacher as Model Cirtic”, Journal of Aesthetic Education. vol. 7.
Fowler, Charles (1989), “The Arts are Essentials to Education”, Educationl Leadership, U.S.A.
Garretson, R. L. (1991), “Music Curricula”, The International Encyclopedia of Curriculum, Arieh Lwey (ed.), Pergamn Press.
Greene, Maxine (1994), “Carpe Diem: The Arts and School Restructuring”, Theachers College Record, vol. 95.
Hausman, Jerom (1971), “Training of Teachers”, The Encychopedia of Education, The Macmillan Company, The Free Press.
Jokilehto, Jukka (2006), “Considerations on Authenicity and Integrity in World Heritage Context”, no. 2.
Reimer, Bennett (1972), “Putting Aesthetic Education to Work”, Music Educators, vol. 59.
Wheat, B. M. (2005), Creating and Theaching the Art-infused Curriculum a Casestudy of Art, Music and Drama in an Exemplary Elementary Classroom, The sis (ph.d), University of Texas at Austin.