دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)

 

         «مشخصات آماری نشریه»

تعداد دوره‌ها 15
تعداد شماره‌ها 102
تعداد مقالات 1,421
تعداد نویسندگان 1,638
تعداد مشاهده مقاله 1,296,839
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,445,980
نسبت مشاهده بر مقاله 912.62
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1017.58
تعداد مقالات ارسال شده 1,902
تعداد مقالات رد شده 844
درصد عدم پذیرش 44
تعداد مقالات پذیرفته شده 667
درصد پذیرش 35
تعداد پایگاه های نمایه شده 8

  • لطفا در مرحله ارسال فایل های مقاله، از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما) فایل مشابهت یابی شده را دریافت و به هر مقاله ارسال نمایید.
  • در صورتی‌که رمز ورود به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این صفحه، مجدداً تلاش فرمایید. (کلیک کنید)
  •  توجه داشته باشید که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست؛ پس از طی همه مراحل، صفحه تأیید ارسال مقاله باید در پایان مشاهده شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)
  •  در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید) 

مشخصات نشریه

  • عنوان کامل: پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
  • وب‌گاه: https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 1650-2383
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • سال شروع انتشار: 1389
  • گروه علمی: علوم انسانی
  • زیر گروه: میان رشته‌ای
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: نقد کتاب، نقد نظریه، نقد برنامه‌های درسی
  • حوزه موضوعی نشریه: «اقتصاد»، «الهیات و ادیان»، «تاریخ»، «تمدن»، «جامعه‌شناسی»، «علوم سیاسی»، «فقه و حقوق»، «فلسفه»، «مدیریت و سیاست‌گذاری» و «مطالعات علم و فناوری» 
  • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • اعتبار نشریه: علمی‌ (مشاهده جزئیات)
  • نوع مقالات: پژوهشی، ترویجی، مروری (مشاهده جزئیات)
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • نوبت انتشار: فصلنامه (از ابتدای دی ماه 1401)
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهده جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10روز
  • زمان داوریحداقل سه ماه و حداکثر شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 35%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF 
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه الف (مشاهده جزئیات)
  • وضعیت در ISC در سال 1402: Q3 هنر و علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • ضریب تأثیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC): سال 1402(0.085)
  • نام قبلی: فصل‌نامه نامه علوم انسانی
  • ایمیل نشریه: criticalstudies@ihcs.ac.ir
  • ایمیل دوم نشریه: criticalstudies3@gmail.com
پژوهشی اقتصاد
نظریه‌ای غیراجتماعی در باب عدالت اجتماعی: نقد و بررسی کتاب بازاندیشی عدالت اجتماعی

علی سعیدی

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 1-25

https://doi.org/10.30465/crtls.2025.49510.2852

چکیده
  نویسنده کتاب بازاندیشی عدالت اجتماعی نظریه خود را «ارزش اخلاقی فراگیر و خودبسندۀ عدالت» نامگذاری کرده که دارای سه رکن مفهومی، ارزشی و موضوعی است. بخش عمده‌ای از کتاب صرفاً به گزارش نظریات مختلف عدالت پرداخته است بدون آنکه برای مخاطبانی که به‌دنبال نظریه‌ای از عدالت اجتماعی مستند به اسلام هستند، آوردۀ چندانی داشته باشد. نویسنده ...  بیشتر

پژوهشی تاریخ
بررسی و نقد کتاب المجتمع و الدولة فی الخلیج و الجزیرة العربیة من منظور مختلف (نگاهی نو به جامعه و دولت در خلیج فارس و شبه جزیره عربستان)

یاسر قزوینی حائری

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 27-54

https://doi.org/10.30465/crtls.2025.49725.2858

چکیده
  شناسائی جوامع و ریشه تاریخی رفتارهای قدرت  مسئله مهمی است که از سوی دانشمندان علوم انسانی مورد توجه قرار دارد. خلدون حسن النقیب جامعه شناس سیاسی کویتی تلاش می‌کند با الهام گرفتن از رویکرد  فرنان برودل به تاریخ، ساختار تاریخی نسبت جامعه و دولت را در کشورهای خلیج فارس و شبه جزیره عربستان دریابد. این پژوهش قصد دارد تا کتاب النقیب ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
مرور و نقد کتاب جامعه‌شناسی ادبیات

ریحانه اصلان زاده

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 55-81

https://doi.org/10.30465/crtls.2025.45479.2741

چکیده
  مقالۀ حاضر به نقد کتاب جامعه‌شناسی ادبیات نوشتۀ آلن سوئینگوود و دیانا لارنسون می‌پردازد. کتاب یادشده دومین اثر با عنوان جامعه‌شناسی ادبیات است که پس از ربع قرن به عنوان کتاب درسی دانشگاهی از سوی سازمان سمت به طبع رسیده است. کتاب ترجمه‌ای نیکو و ظاهری جذاب دارد. اشکال اصلی قدیمی بودن آن است. بر اساس توافقی ناگفته در حوزۀ ادبیات دانشگاهی ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
ژانر خلقیات‌نویسی در بوته نقد و نظر؛ مطالعۀ موردی کتاب جامعه‌شناسی خودمانی؛ چرا درمانده‌ایم؟

احسان خانمحمدی؛ رامین مرادی

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 83-110

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.44553.2707

چکیده
  ژانر خلقیات‌نویسی به‌عنوان یکی از گونه‌های ویژۀ نوشتارهای اجتماعی، در پی بررسی و فهرست‌برداری از خصلت‌های اخلاقی و رفتاری ایرانیان است. آثار متعددی در ذیل این ژانر نوشته شده است. ما در این پژوهش برای بررسی و نقد بازنمایی رفتارهای اخلاقی ایرانیان، کتاب جامعه‌شناسی خودمانی؛ چرا درمانده‌ایم؟ اثر حسن نراقی را انتخاب کرده و با استفاده ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
نگرش انسان‌شناختی فیشر به علم‌فناوری در دنیاهای جهان‌سیاسی قرن بیست و یکم

پروین قاسمی

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 111-138

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.36252.2235

چکیده
  در این نوشتار، موقعیت انسان­شناسی در رابطه با علم و فناوری مورد پرسش قرار گرفته شده است. مایکل فیشر از نظریه­پردازان حوزه انسان­شناسی به صورت عام و انسان­شناسی علم و فناوری به صورت خاص، انسان­شناسی علم و فناوری را در چهار تبارشناسی مورد بحث قرار داده است. وی ضرورت مبرم توجه به این حوزه را فراتر از ادعاهای کلی چون؛ از خودبیگانگی ...  بیشتر

ترویجی علوم اجتماعی
واکاوی انتقادی کتاب خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی

مریم برهمن؛ سوسن کشاورز

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 139-167

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.43857.2683

چکیده
  هدف پژوهش حاضر واکاوی انتقادی کتاب خانواده در نگرش اسلام و روان شناسی نوشته ی محمد رضا سالاری فر که در سال  1384چاپ گردیده و تا سال 1401 به چاپ بیست و دوم رسیده است. روش شناسی پژوهش تلفیقی از دو روش کاوش گری فلسفی انتقادی و نقادی آموزشی بوده، به منظور تحلیل اطلاعات از تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. براساس یافته ها، نقاط قوت کتاب شامل ...  بیشتر

پژوهشی فقه و حقوق
در آمدی بر تبارشناسی حقوق اساسی در ایران؛ از سرآغاز تا اکنون

سید محمد حسین کاظمینی؛ محمد علی آخوندی

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 169-201

https://doi.org/10.30465/crtls.2025.50446.2889

چکیده
  نوشتار پیش رو به تبارشناسی حقوق اساسی در ایران از تکوین تا زمان معاصر پرداخته و تلاش می‌کند تحولات تاریخی و معرفتی این شاخه از حقوق را در دوره‌های مختلف و در نسبت با یکدیگر مورد بازخوانی قرار دهد. مسئله اصلی متن فهم گفتار غالب و مسلط حقوق اساسی در ایرانِ کنونی و بررسی تبارشناسانه تسلط آن از رهگذر تحلیل متون اصلی و اندیشه های اندیشمندان ...  بیشتر

پژوهشی فقه و حقوق
یک قرن اندیشه؛ نگاهی به سنت یکصدساله نگارش کتب حقوق جزا

محمد یکرنگی؛ میر یاشا هادیانی

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 203-228

https://doi.org/10.30465/crtls.2025.50448.2890

چکیده
  این مقاله به بررسی تطور کتب حقوق جزا در ایران از ابتدای قانونگذاری مدرن تا به امروز می‌پردازد. مسئله اصلی نحوه تاثیرگذاری بستر تاریخی و اجتماعی بر تحول اندیشه‌های حقوقی در کتب حقوق جزا بوده و بر این اساس ارائه تحلیلی کلی از سیر تطور کتب این رشته از علم حقوق را هدف گرفته است. بدین منظور این مقاله با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان و هرمنوتیک ...  بیشتر

پژوهشی فلسفه
ضیافت همچون طرح افلاطون از گفتگو در مقام صورت علم

سمیرا رضایی

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 229-251

https://doi.org/10.30465/crtls.2025.49848.2863

چکیده
  گرچه تا آنجایی که افلاطون صورت نوشتاری گفتگو را برای آثار خود برگزیده است، به طور کلی آثارش در جایگاه منحصربفردی در تاریخ فلسفه قرار می‌گیرد، با این حال محاورۀ ضیافت در میان آثار او محاوره‌ای خاص است. در ضیافت ما با هفت خطابه درباب موضوع بحث مواجهیم که در آن هر سخنران باری از موضوع بحث سخن می‌گوید و موضوع را به سخنران بعدی تحویل می‌دهد. ...  بیشتر

پژوهشی فلسفه
Farabi's Plato (افلاطون فارابی) بررسی و نقد خوانش اشتراوس از رساله فلسفة افلاطون نوشته ابونصر فارابی

فاطمه شهیدی مارنانی

دوره 24، شماره 4 ، اسفند 1403، صفحه 253-279

https://doi.org/10.30465/crtls.2025.51225.2913

چکیده
  فارابی در رساله فلسفة افلاطون سعادت انسان را در گرو علمی معین و سیره‌ای معین می‌داند. او این علم را فلسفه یا علم به جوهر تک‌تک همه موجودات  و آن سیره را سیاست یا پادشاهی معرفی می‌کند و در طی رساله  به امکان و راههای دستیابی به این علم و سیره می‌پردازد. اشتراوس از یک سو مسئله اصلی این رساله را  نسبت فلسفه با سیاست می‌داند و از ...  بیشتر

نقد کتاب مبانی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
دوره 18، شماره 5 ، مرداد 1397، ، صفحه 323-339

چکیده
  اهمیت این نقد به‌لحاظ جایگاه حقوق اساسی، قانون اساسی، و حکومت جمهوری اسلامی است و ضرورت نقد نیز انگیزة شکل‌‌گیری کتاب موردنقد به‌منزلة منبع آموزشی برای درس «حقوق اساسی» دورة کارشناسی رشتة حقوق و دروس مرتبط با حقوق اساسی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی گرایش حقوق عمومی است. هدف این نقد شناسایی نقاط قوت و ضعف کتاب به‌منزلة «کتاب ...  بیشتر

جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 171-186

چکیده
  چکیده در نظام آموزشی ما علوم انسانی، با وجود فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، کاستی‌های فراوانی دارد. علوم تربیتی که شاخه‌ای از علوم انسانی است، به دنبال پرورش انسان‌‌های مؤثر و کارآمدی است که استعدادهای آن‌ها شکوفا شده است. در تعلیم و تربیت اسلامی تربیت انسان کامل با بهره‌گیری از معارف دینی امکان‌پذیر است. موفقیت نظام‌های آموزشی، ...  بیشتر

بررسی و نقد کیفی کتاب زبان انگلیسی پایة اول دورة اول متوسطه (هفتم) با تأکید بر روش‌شناسی آموزش زبان خارجی
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 179-196

چکیده
  آموزش هر زبانی مشکل‌های خاص خود را دارد؛ آموزش زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از اصلی‌ترین مشکل‌های آموزش زبان انگلیسی، کیفیت کتاب‌های درسی است. از آن‌جا که کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه نخستین تجربة رسمی تحصیلی دانش‌آموزان با زبان انگلیسی است، تهیه و تدوین این کتاب اهمیت مضاعفی دارد و طبعاً مستلزم دقت ...  بیشتر

تحلیل و نقد کتاب ادبیات معاصر ایران (نثر)
دوره 14، شماره 30 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-15

چکیده
  چکیده پیرامون ادبیات معاصر ایران، اعم از نظم و نثر، در این سه دهة اخیر بعد از انقلاب اسلامی ایران، ‌‌کتاب‌‌های متعدد و متنوعی نوشته و منتشر شده است. هریک از این آثار، از جهاتی درخور توجه و بررسی‌اند و نیز دارای ویژگی‌‌های خاص خود هستند که در جای خود استفاده می‌شوند. از بین این آثار گوناگون، ادبیات معاصر ایران (نثر) از محمد‌‌رضا ...  بیشتر

تأثیر برنامة درسی پنهان در رفتار هنرجویان هنرستان‌های تربیت بدنی
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 203-216

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی پنهان در رفتار هنرجویان تربیت بدنی و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر تهران انجام شده است و روش پژوهش توصیفی ــ‌تحلیلی است. جامعۀ آماری در این پژوهش دانش‌آموزان و هنرجویان متوسطۀ شهر تهران است و حجم نمونۀ آن که به‌ روش کوکران و به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده است دویست نفر ...  بیشتر

ابر واژگان