انسان شناسی
توصیه‌هایی برای انسان‌شناسی ایرانی؛ با تأکید بر نقدوارزیابی کتاب آدمیان و سرزمین‌ها

پروین قاسمی

دوره 22، شماره 7 ، مهر 1401، ، صفحه 23-38

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.30676.1837

چکیده
  این نوشتار درصدد است تا با تمرکز بر یکی از آثار مارگارت مید (Margaret Mead)، انسان‌شناس برجستۀ آمریکایی، به اهمیت مغفول‌ماندۀ این آثار در انسان‌شناسی معاصر ایرانی بپردازد. طی نقدوارزیابی این کتاب، بازگشت به اصول و اساس انسان‌شناسی آثار کلاسیک که در ایران کم‌تر به‌عنوان منبع درسی معرفی می‌شوند، اشاره خواهد شد. بدین منظور به جایگاه آثار ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
آسیب‌‌شناسی برنامۀ درسی رشتۀ «آموزش زبان عربی» مطالعۀ موردی: دانشگاه فرهنگیان

هدایت الله تقی زاده

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 47-73

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38754.2404

چکیده
  برنامه‌ریزان آموزشی همواره به‌دنبال‌‌ بازنگری محتوای برنامه‌های درسی‌اند. برنامۀ درسی «آموزش زبان عربی» سال 1395 توسط دانشگاه فرهنگیان بازنگری و جای‌گزین برنامۀ درسی «دبیری زبان و ادبیات عربی» شد. نظر به تأثیری که برنامۀ درسی در ارتقای سطح دانش، مهارت، و نگرش دانشجومعلمان دارد، بررسی آن ضروری است. ازاین‌رو، پژوهش ...  بیشتر

مدیریت و سیاست‌گذاری
ارائۀ الگوی توسعة توان‌مندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی

سمیه قراگوزلو؛ فائزه ناطقی؛ مهناز جلال وندی

دوره 22، شماره 2 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 281-306

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38303.2362

چکیده
  هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ ‌‌توان‌مندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعه‌‌ای و به‌صورت کیفی به‌روش داده‌بنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردست‌رس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزش‌و‌پرورش کشور ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
ارزیابی و نقد برنامۀ درسی بازنگری‌شدۀ رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی

حسین داوری؛ سعید نورزاده؛ آیلین فیروزیان پوراصفهانی؛ قدرت حسنی

دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 167-190

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.29020.1687

چکیده
  بعد از گذشت نزدیک به سه دهه از اجرای برنامۀ دورۀ کارشناسی مترجمی مصوب سال 1369 و طرح انتقادهایی جدی به ناکارآمدی و کاستی‌های پرشمار آن، بالأخره در سال 1396 شاهد تصویب و سپس اجرایی‌شدن برنامۀ بازنگری‌شدۀ این رشتۀ پرطرف‌دار دانشگاهی بوده‌ایم؛ برنامه‌ای که هدف آن تقویت مهارت‌های زبانی، تقویت توانش ترجمه، و تخصصی‌ترکردن این رشته ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب صرف 2 با رویکرد تحلیل توصیفی

زهره قربانی مادوانی

دوره 21، شماره 2 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 349-374

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.31850.1916

چکیده
  نقد کتاب‌‌های درسی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است. کتاب صرف 2، نوشتۀ احمد پاشازانوس، عضو هیئت‌علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین‌‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، ضمن پرداختن به مسائلی درمورد اسم سعی کرده است تا با آوردن تمرین‌هایی در پایان هر درس برای مخاطب این امکان را فراهم کند که مطالب ارائه‌شده در دروس را به‌صورت ...  بیشتر

علوم تربیتی
نقدی بر کتاب برنامۀ درسی در دورۀ متوسطه

سیدمحمدحسین حسینی

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 17-43

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5873

چکیده
  هدف پژوهش حاضر نقد کتاب برنامۀ درسی در دورۀ متوسطه است. بنابراین از ترکیبی از روش‌های مرور انتقادی کتاب، کاوش‌گری فلسفی انتقادی، و نقادی آموزشی استفاده شده است. کتاب مذکور تألیف فرج‌الهی و طالبی است که دانشگاه پیام‌نور در سال 1393 آن را منتشر کرده است. ابزار نقد اثر مذکور چک‌لیست نقد کتب‌ درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم‌ ...  بیشتر

باستان شناسی
تحلیلی بر التزام بازبینی برنامه‌های درسی رشتۀ باستان‌شناسی براساس رویکرد برنامه‌ریزی درسی مبتنی‌بر شایستگی

مهسا ویسی

دوره 20، شماره 6 ، شهریور 1399، ، صفحه 375-398

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.28261.1656

چکیده
   نگارنده در این پژوهش علل التزام تغییر سرفصل‌های درسی رشتۀ باستان‌شناسی را در تمام مقاطع آن نه براساس سلایق، بلکه برمبنای الگو و مدل برنامه‌ریزی درسی مبتنی‌بر شایستگی بررسی و تبیین کرده است. برنامه‌های درسی در این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از سی سال است که بازبینی نشده است و برنامه‌های درسی دورۀ دکتری نیز از ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد و بررسی محتوای درسی زبان انگلیسی پایۀ دهم متوسطه در ایران

ابوالفضل خدامرادی

دوره 19، شماره 6 ، شهریور 1398، ، صفحه 89-107

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4377

چکیده
  کتاب‌های درسی که در سطح ملی تدوین می‌شوند به‌علت طیف گستردۀ مخاطبان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده‌اند. بنابراین، بررسی کمّی و کیفی آن‌ها همیشه در اولویت کاری منتقدان بوده است. ازاین‌رو، در این مقاله نویسنده در پژوهشی انتقادی محتوای درسی تازه‌تألیف زبان انگلیسی پایۀ دهم متوسطه را مشتمل‌بر کتاب درسی، کتاب کار، و سی‌دی ...  بیشتر

علوم تربیتی
نقدی بر کتاب برنامۀ درسی و آموزش هنر در آموزش‌و‌پرورش

محمد امینی

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 21-40

چکیده
  یکی از کارکردهای اساسی نظام آموزشی که اجرای آن در مدارس و مراکز آموزشی کشور، به‌دلیل تنگناها و سوءتفاهمات مختلف، با مشکلات عدیده‌ای مواجه است تربیت هنری دانش‌آموزان است. طی چند سال اخیر برخی تلاش‌های علمی و پژوهشی برای معرفی و بازشناسی جایگاه تربیت هنری و ضرورت توجه جدی بدان در نظام آموزشی کشور انجام گرفته است. تألیف کتاب برنامة ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد مطالعات برنامۀ درسی آموزش زبان عربی به غیرعرب‏ زبان‏‌ها مطالعه موردی کتاب المرجع فی مناهج تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخری

دانش محمدی

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، ، صفحه 201-216

چکیده
  مطالعات برنامه‌‏ریزی درسی در آموزش زبان عربی در ایران، برخلاف کشورهای عربی، بسیار اندک و انگشت ‏شمار است. کتاب المرجع فی مناهج تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخری از مهم‌‏ترین کتاب‏‌های این حوزه در کشورهای عربی است؛ در این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب پرداخته می‏‌شود. روش پژوهش به ‏این‏ صورت است که تلاش خواهد شد ...  بیشتر

زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
بررسی جایگاه زبان‏‏شناسی در برنامه‏‏ های درسی رشته‏‏ های علوم انسانی

آتوسا رستم ‏بیک تفرشی

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 51-72

چکیده
  چکیده علوم انسانی را می‏‏توان یکی از شیوه‏‏های گوناگون پردازش و ثبت تجاربِ انسانی دانست. ماهیت چند‏‏بعدی انسان موجب می‏‏شود که هیچ حوزه‏‏ای از علوم انسانی نتواند به‏تنهایی از وجود او رمزگشایی کند. در این پژوهش، بعد از اشاره به ماهیت زبان و زبان‏‏شناسی و علوم انسانی و ارائۀ تاریخچۀ مختصری از شکل‏‏گیری رشتۀ ...  بیشتر