علوم تربیتی
بیژن عبدالهی؛ مریم عینی؛ یاسین سعیدی
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 217-242
چکیده
هدف از نگارش این مقاله ارزشیابی کیفیت دروندادهای رشتة مدیریت آموزشی در دورة کارشناسی ارشد است. این پژوهش بهلحاظ روش از نوع پیمایشی است. جامعة آماری را همة اعضای هیئتعلمی، مدیران گروههای آموزشی، و دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1392- 1393 (ترمهای سوم و چهارم) دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل میدهند. ابزار تحقیق مصاحبة نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله ارزشیابی کیفیت دروندادهای رشتة مدیریت آموزشی در دورة کارشناسی ارشد است. این پژوهش بهلحاظ روش از نوع پیمایشی است. جامعة آماری را همة اعضای هیئتعلمی، مدیران گروههای آموزشی، و دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1392- 1393 (ترمهای سوم و چهارم) دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل میدهند. ابزار تحقیق مصاحبة نیمهساختاریافته و پرسشنامة محققساخته است که روایی صوری آن را متخصصان تأیید کردهاند و برای پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 94 درصد استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آزمون خیدو و استاندارد قضاوت استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت عوامل ویژگیهای مدیران گروهها، عملکرد مدیران گروهها ازدیدگاه اعضای هیئتعلمی، و ویژگیهای اعضای هیئتعلمی در سطح مطلوب و کیفیت عوامل ویژگیهای دانشجویان در سطح نسبتاً مطلوب و انگیزش دانشجویان درحد کم است؛ همچنین، نتایج بیانگر تناسبنداشتن امکانات و تجهیزات آموزشی ـ پژوهشی با نیازهای هیئتعلمی و دانشجویان، تناسبنداشتن اهداف و سیاستها، و تناسب کم یا متوسط محتوای برنامة درسی با نیازهای دانشجویان و جامعه است. باتوجهبه نتایج پژوهش، پیشنهادهایی ازجمله تغییر در محتوای برنامة درسی کارشناسی ارشد براساس سیاستهای این رشته و پرهیز از تکرار دروس و مباحث مطرحشده در دورة کارشناسی ارشد مطرح شدند.