مدیریت و سیاستگذاری
لیلا عنبرستانی؛ رشید ذوالفقاری زعفرانی؛ بی بی سادات میر اسماعیلی؛ عباسعلی قیومی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، با رویکرد ترکیبی اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، شیوۀ گردآوری اطلاعات در بخش کیفی میدانی با استفاده از مصاحبه، و در بخش کمّی میدانی با استفاده از پرسشنامه بود. ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، با رویکرد ترکیبی اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، شیوۀ گردآوری اطلاعات در بخش کیفی میدانی با استفاده از مصاحبه، و در بخش کمّی میدانی با استفاده از پرسشنامه بود. جامعة آماری در بخش کیفی را استادان مدیریت آموزشی آشنا به سند تحول آموزشوپرورش و همچنین آشنا به مدیریت کیفیت شامل میشوند که این افراد بهصورت هدفمند از نوع معیاری برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شدند (نوزده مصاحبه با نوزده نفر و تاحد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمّی)، بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، پرسشنامه تهیه و تدوین شد. بنابراین، بهصورت کلی، مشخص شد که مقولههای مدل راهبردی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بهترتیبِ اهمیت شامل زیرساختی، ارزیابی، مالی، منابع انسانی، آموزش مشارکتی، ارتباطی، انسانی، ساختار سازمانی، برنامهریزی، و آموزش است. به مدیران آموزشوپرورش کشور توصیه میشود از نتایج پژوهش حاضر برای دستیابی به اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش استفاده کنند.