هنر
محمد خدادادی مترجمزاده
چکیده
در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیینشده، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب صحنهآرایی در عکاسی بپردازیم. روش این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول چهارگانۀ کتاب سعی میشود خاستگاه، اثرگذاری، فواید، و کاستیهای کتاب بررسی شود. در مسیر تحلیل و تحقیق مشخص میشود که این کتاب بهمناسبت برگزاریِ نمایشگاه عکسی ...
بیشتر
در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیینشده، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب صحنهآرایی در عکاسی بپردازیم. روش این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول چهارگانۀ کتاب سعی میشود خاستگاه، اثرگذاری، فواید، و کاستیهای کتاب بررسی شود. در مسیر تحلیل و تحقیق مشخص میشود که این کتاب بهمناسبت برگزاریِ نمایشگاه عکسی در کشور کانادا منتشر شده است، و فصلهای چهارگانۀ کتاب هریک از منظری خاص به موضوع صحنهآرایی در عکاسی نگریستهاند. مواردی چند مانند نقشهای سهگانۀ بازیگر، روایتگر، و هنرمند برای عکاس، و عکاس بهمثابۀ داستانپرداز، توضیحِ عکاسی زنده، و نمونههایی از صحنهآرایی برای عکسهای بسیار معروف در حوزۀ مستند اجتماعی درزمرۀ نوآوریهای کتاب بهحساب میآید. بااینوصف، تجمیع آرای گوناگون مطرحشده درقالب یک کتاب همگون نیست، و بدون نتیجهگیری نهایی بهپایان میرسد. کتاب بهصورت مراجعۀ موردی و موضوعی به ابعاد سبکی و تاریخیِ عکاسی صحنهآراییشده موفق عمل میکند، اما بهتنهایی نمیتواند تمامی موارد تاریخی و سبکیِ این حوزه از عکاسی را نمایندگی کند. ترجمه، ویرایش، کیفیت چاپ، و صفحهآراییِ کتاب از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در نبود منابع مناسب و کافی از این دست در جامعۀ فارسیزبان، این کتاب برای علاقهمندان و دانشجویان عکاسی مفید است.
هنر
صادق رشیدی؛ فرهاد امینی
چکیده
هدف از نوشتن این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب نشانهشناسی تئاتر و درام است. کتاب نشانهشناسی تئاتر و درام ازجمله کتابهای مهم و مبنایی تحلیل تئاتر و درام بهشمار میرود. این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرش نشانهشناختی ساختگرا بهدنبال بررسی منطق تئاتر رایج و متعارف است و بههمینمنظور نویسنده درصدد بوده است با طرح ...
بیشتر
هدف از نوشتن این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب نشانهشناسی تئاتر و درام است. کتاب نشانهشناسی تئاتر و درام ازجمله کتابهای مهم و مبنایی تحلیل تئاتر و درام بهشمار میرود. این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرش نشانهشناختی ساختگرا بهدنبال بررسی منطق تئاتر رایج و متعارف است و بههمینمنظور نویسنده درصدد بوده است با طرح مفاهیمی که بهنوعی میتوان آنها را مفاهیم اصلی و زیربنایی بوطیقای تحلیل تئاتر بهشمار آورد، روششناسی تحلیلی و کاربردیای را پیشروی مخاطبان قرار دهد که مایلاند با سازوکار جهان پویای تئاتر آشنا شوند یا بهدنبال روشهای نشانهشناختی برای تحلیل تئاترند. مسئلۀ اصلی این مقاله طرح این پرسش بنیادی است که نشانهشناسی چگونه میتواند تئاتر را تحلیل و تفسیر کند و از برایند آن روزنههای درک و دریافت پیچیدگیهای جهان تئاتر و درام را برای ما آشکار کند. ضرورت و اهمیت نگاه نقادانه به کتاب نشانهشناسی تئاتر بهمنظور تحلیل دقیقتر و نیز تبیین سازوکارها و ویژگیهای کاربردی علم نشانهشناسی در تحلیل متون نمایشی است. به همین علت، نشاندادن اهمیت کتاب نشانهشناسی تئاتر و درام با آشکارسازی کارکردهای تحلیلی آن با هدف راهنمایی مخاطبان و دانشجویانی که دغدغۀ تحلیلهای نشانهشناختی تئاتر را دارند ضروری است.