مدتی بود که درصدد نوشتن یادداشتی دربارة وضعیت نقد ادبی در کشور عزیزمان بودم و باید از آقای عمارتی مقدم تشکر کنم که با نوشتن «بررسی و نقد رسالههای شعری فلاسفة مسلمان از فن شعر ارسطو: ترجمه در زمانة عسرت» فرصت این کار را برایم فراهم کرد. منتها پیش از هرچیز عرض کنم که این نوشته بیش از آنکه «پاسخ به نقد یک محقق جوان و مستعد» ...
بیشتر
مدتی بود که درصدد نوشتن یادداشتی دربارة وضعیت نقد ادبی در کشور عزیزمان بودم و باید از آقای عمارتی مقدم تشکر کنم که با نوشتن «بررسی و نقد رسالههای شعری فلاسفة مسلمان از فن شعر ارسطو: ترجمه در زمانة عسرت» فرصت این کار را برایم فراهم کرد. منتها پیش از هرچیز عرض کنم که این نوشته بیش از آنکه «پاسخ به نقد یک محقق جوان و مستعد» باشد، گفتوگو دربارة «شیوة نقدی» است که این روزها در نوشتارهای انتقادی رواج یافته و بهنظرم برای جریان نقد ادبی زیانآور است؛ شیوهای که احتمالاً بخشی از آن به نسل ما برگردد و من بهعنوان معلمی از آن نسل خود را درمورد آن مسئول و تاحدی مقصر میدانم. گاهی زمینة غالب منتقدان را میانسالان تشکیل میدهند و گاه سنت نقد در اختیار سالخوردگان قرار میگیرد و زمانی منتقدان جوان فعالترند. هرکدام از این سه وضعیت اقتضائات، فواید، و ایرادهایی دارد که بهجای خود قابل بررسی است. اینطور بهنظر میرسد که در شرایط فعلی منتقدان جوان، مستعد، و جویای نام بیشتر هستند و خوشبختانه یکی پس از دیگری وارد عرصة نقد و نظریه میشوند. این وضعیت چشمانداز روشنی را پیشروی نقد ادبی در برابرمان قرار میدهد، بهشرطاینکه همگی مراقب باشیم از دو سوی بام «گرفتاری در رکود و تعارف و تعریف» یا «خامپردازی» سقوط نکنیم. دیگر اینکه برخلاف استادان نسل پیش از ما که غالباً با درپیشگرفتن «استراتژی سکوت» درقبال نقد آثارشان عملاً خود را برتر از منتقد و اساساً درمعرض نقد قرارگرفتن میدیدند، فکر میکنم دوران خودمقدسپنداری و برتردانستن خویش از نقد به پایان رسیده و با پاسخ به نقدهای منتقدان میتوانیم وظیفة خودمان را در پیشبرد فرایند نقد و احیاناً جهتدادن به آن به انجام رسانیم. پاسخ ما به نقدهای نوشتهشده بر آثارمان در درجة نخست احترام به نقد و در درجة دوم تکریم شخصیت منتقد است که هر دوامر خجسته و مبارکی است و نتایج خوبی درپی دارد. من سعی میکنم ضمن طرح نکات انتقادی مربوط به وضعیت نقد ادبی در کشور، دربارة برخی ایرادهای مطرحشده در مقالة آقای عمارتی مقدم هم سخن بگویم.