زبانشناسی و زبانهای باستانی
عالیه کرد زعفرانلوکامبوزیا
چکیده
هدف از نگارش این مقاله نقد و بررسی کتابِ آواشناسی: بررسی علمی گفتار، اثر گلناز مدرسی قوامی، دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، است. بدین منظور به سه شاخصۀ اصلی در نقد و بررسی توجه شده است: الف) معرفی اثر و ارزیابی شکلی آن، شامل تعداد فصلها، ویژگیهای فنی اثر، ویرایش ادبی، و رعایت اصول علمی ارجاعدهی؛ ب) تحلیل ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله نقد و بررسی کتابِ آواشناسی: بررسی علمی گفتار، اثر گلناز مدرسی قوامی، دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، است. بدین منظور به سه شاخصۀ اصلی در نقد و بررسی توجه شده است: الف) معرفی اثر و ارزیابی شکلی آن، شامل تعداد فصلها، ویژگیهای فنی اثر، ویرایش ادبی، و رعایت اصول علمی ارجاعدهی؛ ب) تحلیل و ارزیابی محتوایی اثر، شامل ابعاد آموزشی کتاب باتوجهبه اهدافِ درسی، مطابقت آن با آخرین سرفصلهای مصوبِ رشتۀ زبانشناسی، تناسبِ مطالب با سطح علمی مخاطبان، میزان استفاده از ابزارهای علمی مانند تمرین، نمودار، جدول، و تصویر، پاسخگویی به نیازهای علمی و کاربردی کشور، نظم منطقی و انسجام درونیِ بخشهای مختلف کتاب، دقت در کاربردِ اصطلاحاتِ تخصصی و معادلسازی برای واژههای تخصصی خارجی، و استفاده از منابع روزآمد؛ ج) ارزیابی نهایی اثر، شامل اظهارنظر دربارۀ نقاطِ قوت و ضعف کتاب. درپایان، با هدف رفع و اصلاح برخی کاستیها و تکمیل برخی فصلها، پیشنهادهایی ازسوی ناقد ارائه شده که عبارتاند از اصلاح و یکدستکردن معادل فارسیِ واژههای تخصصی، تکمیلِ مبحث مربوط به «واکۀ مرکب»، و اضافهکردن مبحث مربوط به «همتولیدیها و توالیها و انواع هرکدام».