زبانهای خارجی
سمیه زختاره
چکیده
وجود پیوند تنگاتنگ میان املا و نگارش موجب شده است تا به بررسی و نقد دو اثر آموزشی و دانشگاهی با نامهای راهنمای املای فرانسه و آیین نگارش فرانسه بپردازیم که مرکز نشر دانشگاهی آنها را چاپ کرده است. جستار پیشرو کوشیده است تا پس از نگاه کوتاهی به پیدایش و تحول املا به نقش دیکته در یادگیری املای فرانسه و پیوند آن با مهارت نوشتاری ...
بیشتر
وجود پیوند تنگاتنگ میان املا و نگارش موجب شده است تا به بررسی و نقد دو اثر آموزشی و دانشگاهی با نامهای راهنمای املای فرانسه و آیین نگارش فرانسه بپردازیم که مرکز نشر دانشگاهی آنها را چاپ کرده است. جستار پیشرو کوشیده است تا پس از نگاه کوتاهی به پیدایش و تحول املا به نقش دیکته در یادگیری املای فرانسه و پیوند آن با مهارت نوشتاری بپردازد. بررسی محتوا و بهویژه تمرینهایی که نویسندگان در این دو کتاب گنجاندهاند به این پژوهش اجازه داده است تا با تعیین نوع تمرینها هم رویکرد نویسندگان کتابها به آموزش زبان را آشکار سازد و هم راهکارهایی را برای اصلاًح، بهبود، و بهروزرسانی آنها پیشنهاد دهد. هدف اصلی نویسندگان در دو کتاب این است که نخست بهشیوهای کاملاً تجویزی، در کتاب اول، نکات اساسی املای فرانسه را، و در کتاب دوم، جملهنویسی و عناصر سازندة آن را به دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه و مترجمی فرانسه آموزش دهند. بررسیهای نشان میدهند که این دو کتاب، باوجوداینکه قدیمی و ادبیاتمحورند و ظاهر جذابی ندارند، توانستهاند قوانین املایی و نگارشی را با شیوهای گامبهگام، از ساده به مشکل، و براساس نظم پیشنهادی نویسندگان به دانشجویان آموزش دهند.