فلسفه
بخشعلی قنبری
چکیده
فلسفۀ عرفان از شاخههای فلسفه مضاف و از موضوعات موردتوجه عرفانپژوهان است. در این حوزه سه نظریۀ ساختگرایی، حکمت خالده، و توجه به حیث غیرالتفاتی مطرح شده است؛ افرادی چون استیس و جیمز از پردازندگان نظریۀ اول و کتز از مطرحکنندگان نظریۀ دوم و فورمن از طراحان نظریۀ سوم بهشمار میآیند. در بررسی کتاب تجربۀ واحد از آثار جدید ...
بیشتر
فلسفۀ عرفان از شاخههای فلسفه مضاف و از موضوعات موردتوجه عرفانپژوهان است. در این حوزه سه نظریۀ ساختگرایی، حکمت خالده، و توجه به حیث غیرالتفاتی مطرح شده است؛ افرادی چون استیس و جیمز از پردازندگان نظریۀ اول و کتز از مطرحکنندگان نظریۀ دوم و فورمن از طراحان نظریۀ سوم بهشمار میآیند. در بررسی کتاب تجربۀ واحد از آثار جدید مربوط به فلسفۀ عرفان به این نتایج دست یافتیم که نویسنده باوجود زحمات زیاد به مبانی نظری حکمت خالده اشاره نکرده و درعینحال نظر ادیان را در موضوع نکاویده و در مواردی هم ادعاهای ناصواب دربارۀ آنها مطرح کرده است؛ مثلاً، در جایی از کتاب منکر وجود وحدت وجود در دین یهود شده است که اشتباه است. توجهنکردن دقیق بهنظریههای ساختگرایی و حکمت خالده که ربط مستقیمی به این موضوع دارند از اعتبار این کتاب کاسته است. البته پرداختن به تجربۀ واحد هم میتواند به بسط این مبحث کمک کند و زمینهساز همگرایی درمیان ادیان و پیروان آنها شود و گامی در راه تعمیق باورهای دینی بهشمار آید.