هنر
محمد خدادادی مترجمزاده
چکیده
این مقاله در تلاش است در چهارچوب سنجههای تعیینشده به تحلیل و نقد کتاب زیباشناسی عکاسی بپردازد. سولاژ، نویسندۀ کتاب، استاد باتجربه در حوزۀ زیباشناسی و فلسفۀ هنر در کشور فرانسه است. باتوجهبه مشکلات و محدودیتهای فعلی چاپ در ایران، کتاب از جهت شکلی نمرۀ قابلقبولی میگیرد. خطاهای نگارشی بسیار اندک، نثر روان، پانوشتها، ارجاعات، ...
بیشتر
این مقاله در تلاش است در چهارچوب سنجههای تعیینشده به تحلیل و نقد کتاب زیباشناسی عکاسی بپردازد. سولاژ، نویسندۀ کتاب، استاد باتجربه در حوزۀ زیباشناسی و فلسفۀ هنر در کشور فرانسه است. باتوجهبه مشکلات و محدودیتهای فعلی چاپ در ایران، کتاب از جهت شکلی نمرۀ قابلقبولی میگیرد. خطاهای نگارشی بسیار اندک، نثر روان، پانوشتها، ارجاعات، نمایه، و فهرست منابع (باوجود چند ایراد کوچک) از کیفیت مطلوبی برخوردارند، اما کیفیت عکسهای شاهد متن کتاب خوب نیست. ترجمۀ کتاب کیفیت مطلوبی دارد. تنوع موضوعی و توزیع مناسب مطالب کتاب در سه بخش کلی و فصول دوازدهگانه بسیار هوشمندانه انجام شده است. کتاب از حیث محتوا توانسته است مطالب مرتبط با امر زیباشناسی عکاسی را از منظرهای مختلف و موردپژوهیهای مفید بهچالش بکشد. سولاژ با بهرهگیری مستمر از روش استدلال دیالکتیکی بین سنجههای متعارف و نامتعارف (از حیث سنخ و زمان) در تفهیم مفاهیم زیباشناسی معاصر عکاسی از موضع یک صاحبنظر فرانسوی بسیار خوب عمل کرده و توانسته است چشماندازی مفید از جلوههای زیباشناسی معاصر عکاسی را نشان دهد. معرفی برخی عکاسان اثرگذار متأخر نیز از آوردههای مطلوب کتاب است. کتاب حاوی اطلاعات بسیار مفیدی برای جامعۀ عکاسی دانشگاهی کشور است.