هنر
جمال عرب زاده
چکیده
پژوهش حاضر نقد درباب مشاهده، اثر جیمز الکینز، نظریهپرداز مهم تاریخنگاری هنر، است. هدف الکینز در این کتاب آموزش صحیح «مشاهده» است و او در دو دستهبندی اصلی دستساختههای بشر و پدیدههای طبیعی طیف وسیعی از پدیدههای بصری را مشاهدۀ دقیق میکند؛ پدیدههایی که ابعاد مختلفی دارند: تاریخی، هنری، تکنولوژیکی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر نقد درباب مشاهده، اثر جیمز الکینز، نظریهپرداز مهم تاریخنگاری هنر، است. هدف الکینز در این کتاب آموزش صحیح «مشاهده» است و او در دو دستهبندی اصلی دستساختههای بشر و پدیدههای طبیعی طیف وسیعی از پدیدههای بصری را مشاهدۀ دقیق میکند؛ پدیدههایی که ابعاد مختلفی دارند: تاریخی، هنری، تکنولوژیکی، زبانی، فرهنگی، اجتماعی، یا کاملاً طبیعی. سؤال اصلی الگوی شکلدهندۀ شالودۀ کتاب را در بر گرفته و سعی شده است تا با تحلیل عناصر مختلف الگوی ذهنی مؤلف استخراج شود. مفروض است که او، درمقام متخصص مطالعات بصری تاریخ هنر، بهصورتی غیرمستقیم ایدههایی مربوط به کیفیات و نحوۀ فعالیت مورخ هنری در برخورد با پدیدههای مختلف هنر و فرهنگ مطرح کرده است. لذا، نگاشتهها و آرای اصلیاش بازبینی میشوند. مطالعه نشان میدهد که برای مؤلف مشاهدۀ صحیح و آزاد از قالبهای معین رمز دریافت تاریخ هنر است؛ تاریخی که بهنظر او تنها با مطالعۀ آثار هنری قابلفهم نیست و مشاهدات دیگر پدیدههای بصری در فرهنگ امروزه میتوانند به درکش عمق دهند. نتیجهگیری درنهایت به این امر اشاره دارد که چگونه نگاه آغشته به پیشفرضهایی مانند فرهنگ و تاریخ هنر متعارف باعث نادیدهگرفتهشدن مواردی بسیار مهم در پدیدههای بصری میشود؛ جزئیاتی که در تفسیر این پدیدهها نقشی حیاتی میتوانند ایفا کنند.