علم اطلاعات و دانششناسی
مهدی شقاقی
چکیده
در مقالۀ حاضر قصد بر آن است که کتاب آمار در علمسنجی و علم اطلاعات و دانششناسی تألیف پرویز نصیری و امیرحاجسلمانی که در سال 1396 توسط انتشارات سمت به جامعۀ علمی عرضه شده است با استفاده از روش نقد سنتی یا جدلی، به بحث و نقد گذاشته شود. نتایج بررسی کتاب حاکی از آن است که کتاب در برخی موارد شامل «بیان سادۀ مفاهیم آماری و کاربرد عملی ...
بیشتر
در مقالۀ حاضر قصد بر آن است که کتاب آمار در علمسنجی و علم اطلاعات و دانششناسی تألیف پرویز نصیری و امیرحاجسلمانی که در سال 1396 توسط انتشارات سمت به جامعۀ علمی عرضه شده است با استفاده از روش نقد سنتی یا جدلی، به بحث و نقد گذاشته شود. نتایج بررسی کتاب حاکی از آن است که کتاب در برخی موارد شامل «بیان سادۀ مفاهیم آماری و کاربرد عملی آنها» نیست و خوانندۀ مستقل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا قادر به درک برخی مفاهیم، بهخصوص در بخش توزیعهای آماری، برآوردها و الگوی عاملی نیست و تنها مدرسان این درس میتوانند آن را برای دانشجویان قابل فهم سازند. بهعلاوه فاقد جامعیت است و برای نمونه جای آزمونهای ناپارامتریک، و برخی تحلیلهای پیشرفتۀ آماری مثل آنکووا، مانکووا، تحلیل مسیر و غیره خالی است و در عین حال آموزش نرمافزاری تحلیلهای آماری، آن طور که بایسته است آموزانده نشده است. با توجه به سایر ایرادها و توصیههای جزئی که در متن مقاله آمده است، میتوان کتاب حاضر را کتابی با طرح مقدماتی خوب برای توسعه و بهبود در آینده در نظر گرفت و آن را به یک کتاب پایه و همهپذیر ارتقاء داد.