نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
چکیده
پوزیتیویسم منطقی نام مکتب تجربهباورِ رادیکالی بود که با الهام از اندیشههای کسانی مانند هیوم، راسل، ویتگنشتاین، و برخی دیگر در 1920 ابتدا در وین شکل گرفت و سپس با تألیف کتاب زبان، حقیقت [صدق]، و منطق ازسوی ایر به انگلستان وارد شد. داعیة اصلی این جنبش فلسفی ازمیدانبهدرکردن مابعدالطبیعه بهمثابة قسمی شناخت است. سخنگویان و نمایندگان اصلی این طرز تفکر با قبول تقسیمبندی هیوم از گزارهها به دو قسم تحلیلی و ترکیبی بر آن شدند نهتنها مابعدالطبیعه، بلکه الهیات و حتی اخلاق را نیز نمیتوان درشمار فعالیتهای ذهنی معرفتبخش بهشمار آورد. نویسندة کتاب پوزیتیویسم منطقی کوشیده است تا، ازطریق ترجمة برخی مقالات کلاسیک که یا در معرفی این مکتباند یا در نقد آموزههای اصلی آن مانند تز تحقیقپذیری، نشان دهد که این آموزه هم از برخی تناقضات درونی رنج میبرد و هم قبول مدعیات اصلی آن نهفقط به نفی متافیزیک، بلکه به نفی اخلاق، دین، و حتی علم نیز خواهد انجامید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Review and Critique of the Book “Logical Philosophy”
نویسنده [English]
- Mohammad shokry
Assistant Professor in Philosophy, Islamic Azad University Tehran North Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
The logical positivism was the name of radical empiricism that was formed in Viena by the inspiration of persons like Hume, Russell, Witgenstein and others in 1920 and then entered into England by Ayer via his The language, True and Logic book.The main claim of this philosophical movement is to exclude metaphysics as a kind of knowledge. Spokesmen and agents of this school of thinking who accepted Hume’s division of propositions into Analytic and synthetical, believed that not only metaphysics but also theology and morals cannot be counted as scientific mental actions. Translating some articles, the writer of logical positivism has tried to represents and criticize its main doctrines like verifiability.
کلیدواژهها [English]
- Logical Positivism
- Empiricism
- Verifiability
- Metaphysics
- Theology
- Analytical Propositions
- Synthetical Propositions