نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
Insegnante d’italiano presso la Scuola Pietro della Valle, Tehran
تازه های تحقیق
فقاعی پرستون اثر آندرئا کمیلری
بیانکا ماریا بلسترا
آندرئا کمیلری در ادبیات دهههای اخیر ایتالیا از نوادری است که چه از دید ناشران و چه از منظر خوانندگان توفیقی فراوان یافته است. از آثار این نویسنده تاکنون صدها هزار جلد بهفروش رسیده و به زبانهای گوناگون ترجمه شده است. همچنین کمیلری در کسب جوایزی پرشمار کامیابی یافته است و افزونبر آن همایشهای بسیاری در پیوند با آثار و سبک نگارش وی برپا شده است. یکی از آثار شناختهشدۀ این نویسنده رمانی تاریخی با عنوان فقاعی پرستون است. گرچه این اثر پیشاز مجموعه رمانهای پلیسی کمیلری، که در آنها نقش ثابت اول از آنِ بازرس مونت آلبانو است، نگاشته شده است، اما آنچه در گام نخست موجب شهرت کمیلری درمیان مخاطبانش شد همان رمانهای پلیسی او بود. باید در نظر آورد که آثار تاریخی کمیلری پس از رمانهای پلیسی وی میان مخاطبان نام برآوردهاند. کمیلری نویسندهای است که استادانه توجه خواننده را بهخود جلب میکند و میداند چگونه کشش متن را تا واپسین سطر برجای دارد. فعالیت این نویسنده در زمینههای تئاتر، رادیو، و تلویزیون و ارتباطش با گونههای فراوان ادبی سببساز تجربۀ بینظیر او در بهکارگیری راهکارهای روایی شد. فقاعی پرستون از منظر زبانشناختی و روایی و همچنین از حیث میزان شناختی که مخاطبان از کمیلری دارند نقطۀ عطفی در روند رماننویسی وی است.
کلیدواژهها: ادبیات معاصر ایتالیا، آندرئا کمیلری، گویش، روند روایی، تحلیل سبکی.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله English
نویسنده English
In contemporary Italian literature Andrea Camilleri’s career as a writer represents a successful story: in a couple of decades he has sold hundreds of thousands copies, has been translated into many languages, has won several awards, his books have been object of workshops. One of his best known works is Il birraio di Preston, a historical novel. At first Camilleri has won public success as the author of detective stories, with the police commissioner Montalbano as the main hero. At a later stage readers have started to appreciate his historical novels too, though they chronologically precede the Montalbano series. However, his historical novels are not less engaging than his detective stories. Camilleri, indeed, knows how to keep the reader's attention alive to the very last page, regardless of genres. This is partly due to the know-how gained during his longtime work for the theatre, the radio and the television, where he has acquired a remarkable experience in dealing with different texts and narrative strategies. Il birraio di Preston finds itself at a turning point in the writer’s career as regards his linguistic and narrative experimentalism, as well as the reader's attention
کلیدواژهها English