نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه باستان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

امروزه موزه‌ها در جهان نقش توسعه‌ای داخلی و خارجی دارند. «موزه»‌ها ‌نهادی مؤثر در تعامل و همکاری بین‌المللی به‌شمار می‌آیند و در توسعة آموزش، مهارت‌های خلاق، و خودباوری فرهنگی در کشورها نقش مؤثری دارند. تجربه‌‌های جهانی حاکی از این است که موزه‌ها به‌مثابة ‌نهادی پویا در جامعه در ارتقای دانش عمومی در حوزة میراث فرهنگی به‌طور مؤثری عمل می‌کنند و در کارآفرینی فرهنگی تأثیرگذار بوده‌اند. در آموزشْ دانش‌های مرتبط با حوزة میراث فرهنگی، مطالعات موزه، و دانش موزه‌داری ازجمله آموزش‌های پایه و تخصصی به‌شمار می‌آیند. باوجود اهمیت موزه و پتانسیل‌های بی‌بدیل موزه‌داری در کشور، چهارچوب مفهومی و عملیاتی موزه در ایران با فقر دانش حرفه‌ای روبه‌روست. انتشار کتاب مطالعات موزه تاحدودی این خلأ را پر کرده است و فرصتی برای علاقه‌مندان این حوزة مطالعاتی به‌وجود آورده است. کتاب حاضر هرچند به‌لحاظ علمی و محتوایی با انتقاداتی روبه‌روست، باتوجه‌به این‌که جزو پیش‌گامان در حوزة مبانی مطالعات موزه تلقی می‌شود فی‌نفسه حرکت ارزش‌مند و روبه‌جلویی تلقی می‌شود. در این نوشتار، کتاب حاضر عمدتاً به‌شکل محتوایی و علمی موردبررسی و نقد واقع می‌‌شود و پیش‌نهاد‌هایی در کل متن مقاله ارائه ‌شده است که تدوین‌کنندگان درصورت صلاح‌دید و وارددانستن آن‌ها می‌توانند در چاپ بعدی این موارد را مدنظر قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Review and Critique of the Museum Studies: Principles and Foundations

نویسنده [English]

  • Behrouz Afkhami

Assistant Professor, Department of Archaeology, University of Mohaghegh Ardabili

چکیده [English]

Today in the world, Museums have external and internal roles in development. Museums are considered as effective institutions for international collaboration and cooperation, and they play an important role within a country in the development of education, creative skills, and cultural self-confidence. Global experiences show that museums have been effective instruments in promoting cultural knowledge in community, based on cultural heritage.  They have been effective in cultural entrepreneurship as well. Museum studies and museum curatorship knowledge are considered as the basic and specialized education in the teaching of cultural heritage. Despite the importance of the museum and the great potential of the museum in Iran, this country is faced with poor professional, conceptual, and operational framework of the museum knowledge. Publication of the book entitled "Museum Studies” has partly filled this gap and created an opportunity for those interested in this field of study. Although the book has scientifical and content-based criticisms,it is regarded as one of the pioneers in the field of museum studies, so it is worthwhile and valuable.  In this paper, the present book is mainly reviewed and criticized, along with some an. The authors of the book can apply the suggestions if they find them useful. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Museum Studies
  • Curatorship
  • Principles
  • Critique
صادق‌پور فیروزآباد، ابوالفضل، سیدمحمود میرعزیزی، و مریم خلیل‌زاده (1396)، مطالعات موزه (اصول و مبانی)، تهران: سمیرا.
Al Naboodah and M. A. Hassan (2011), “The Importance of Heritage Preservation”, Museum International, vol. 63, no. 3, 4.
Cloonan, Michele V. and Ross Harvey (2007), “Preserving Cultural Heritage”, Library Trends, vol. 56, no. 1, The Board of Trustees, University of Illinois.
Erturk, Nevra (2006), “A Management Model for Archaeological Site Museums in Turkey”, Museum Management and Curatorship, vol. 21.
Gürel, Eda and Bahtisen Kavak (2010), “A Conceptual Model for Public Relations in Museums”, European Journal of Marketing, vol. 44.
Kratz, Scott and Elizabeth Merritt (2011), “Museums and the Future of Education”, On the Horizon, vol. 19.
Marie Barry, Kristin (2008), The New Archaeological Museum: Reuniting Place and Artifact, Master of Architecture Thesis, College of Design, Art, Architecture and Planning, University of Cincinnati.
Seaman, J. Michael (1995), The Heritage Value Consideration of Strategies for Enhancing the Overall Viability of Open Air Museum in Canada, Master of Thesis in Environmental Design Studies, University of Nova Scotia.
Shafernich, M. Sandra (1993), “On-Site Museums, Open-Air Museums, Museum Villages and Living History Museums: Reconstructions and Period Rooms in the United States and the United Kingdom”, Museum Management and Curatorship, vol. 12.