نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکدۀ هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر

چکیده

کشور هند تاریخی طولانی در تولید منسوجات خانگی دارد. به‌علت گستردگی کشور، جمعیت زیاد، وجود اقوام مختلف، دست‌رسی به آب‌های آزاد، دست‌رسی به منابع طبیعی الیاف و مواد رنگ‌زا، و باورهای قومی از تنوع منسوجات و روش‌های تولید برخوردار بوده است. تنوع در انواع البسۀ زنان و مردان، روش‌های نقش‌اندازی با چاپ، رنگ‌رزی یا سوزن‌دوزی سبب شده است تا گنجینۀ بزرگی از انواع منسوجات سنتی را دارا باشد. آشنایی با منسوجات سنتی هند، به‌علت تنوع و گستردگی، اطلاعات بسیار ارزنده‌ای را در اختیارمان قرار می‌دهد. کتاب منسوجات سنتی هند با هدف معرفی صنعت نساجی گذشتۀ هند به رشتۀ تحریر درآمده است. باتوجه‌به کم‌بود منابع فارسی که منسوجات سنتی را معرفی و تحلیل کرده باشد، این کتاب توانسته است به‌عنوان یک منبع درسی موفق شناخته شود. محتوای کتاب از جهات مختلف موردنقد و بررسی قرار گرفت. ارزیابی اثر نشان می‌دهد که کتاب جامعیت خوبی دارد و محتوای موجود جواب‌گوی نیاز کاربر بوده است. با رعایت نظم منطقی و انسجام بیش‌تر در محتوای متن، استفادۀ مناسب از تصاویر، یا پرهیز از اندکی پیش‌داوری در تأثیرپذیری منسوجات هندی از نوع ایرانی می‌توان اصالت و اعتبار اثر را ارتقا بخشید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Book Review: 'Traditional Indian Textiles'

نویسنده [English]

  • Zahra Ahmadi

Assistant Professor of Applied Art Faculty, Art University

چکیده [English]

India has a long history of textiles. Due to the vastness of the country, the large population and different tribes, access to the oceans, access to the natural resources of fiber and dyes, and ethnic beliefs have led to the variety of textiles. Variety in all types of women's and men's clothing, design, and dyeing methods or embroidery has created a wide variety of traditional textiles. Learning the traditional Indian textiles, due to their variety and breadth, provides us with a lot of valuable information. The traditional Indian textile book has been written to introduce India's textile history to the learners. Due to the lack of Persian sources of traditional world textiles, this book has become a successful source. The content of the book was criticized in different ways. The evaluation results show that the book is precise and the content is relevant to the learner’s needs. With respect to the rational order and greater coherence in the content of the text, the proper use of the images or the avoidance of a slight predisposition to the impact of Indian textiles of the Iranian type, the authenticity of the work can be promoted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Textiles
  • Traditional
  • India
  • Clothing
بیکر، پاتریشیا (1385)، منسوجات اسلامی، ترجمۀ مهناز شایسته‌فر، تهران: مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی.
جاویدتاش، ایرج و لیلا روشن‌دل (1379)، «احیای رنگ‌رزی گیاهی سنتی به روش‌های علمی بر روی الیاف پشم و ابریشم طبیعی»، دورۀ 13، ش 1 (پی‌آیند 46).
خادمی، شهرزاد (1392)، «رمز بقای پوشش زنان هند»، فصل‌نامۀ هنر و تمدن شرق، س 1، ش 2.
زمانی، احسان و دیگران (1388)، «نقش متقابل منظر هنرپردازی و نگارگری ایرانی»، کتاب ماه هنر.
شاهچراغی، آزاده (1387)، «بازخوانی نظام معماری باغ ایرانی در باغ‌ـ فرش ایرانی با تأکید بر نظریۀ بوم‌شناختی ادراک محیط»، فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، ش 9.
شمس ناتری، علی (1384)، خصوصیات الیاف نساجی، ابریشم، تهران: جهاد دانشگاهی.
فتحی، حسن (1397)، «نقد کتاب تأثیر ابن‌سینا بر فلسفۀ دُنس اسکوتوس»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 18، ش 7.
محمودی، محمدهادی (1397)، «نقدی بر کتاب انگلیسی برای دانشجویان مهندسی»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 18، ش 8.
وسکوت، جیمز ال. (1387)، «باغ‌های گورکانی هند و علوم جغرافیایی گذشته و حال»، ترجمۀ پویان شهیدی، گلستان هنر، ش 11.
Abhishekh, Parul Bhatnagar (2004), Traditional Indian Costumes and Textiles, January, Publisher.
Aditi, Ranjan and M. P. Ranjan (2009), Handmade in India: A Geographic Encyclopedia of India Handicrafts, Hardcover – October 20.
Ahuja, Shyam (1999), Dhurrie Flatwoven Rugs of India, India Book House Limited.
Charllotte, Kwon,‎ Tim McLaughlin , and‎ Rosemary Crill (2005), Foreword Textiles of the Banjara: Cloth and Culture of a Wandering Tribe 1st Edition.
Geetha, B., V. Judia, and H. Sumathy (2013), “Extraction of Natural Dyes from Plants”, International Journal of Chemistry and Pharmaceutical Sciences, IJCPS: vol. 1 (8).
Gillow, John  and Nicholas Barnard (1993), Indian Textiles, London: Thames & Hudson Ltd.
Khalili, Nasser (2008), Islamic Art and Culture, London.
Mathur, Asharani (2004), Indian Carpets, Nehru: Rupa.
Mayank Mansingh, Kaul (2015), Cloth and India: 1947-2015.
Patil, P. D., C. R. Rao, and A. I. Wasif (2012), “Revival of Natural Dyes: Smart Use of Bio-Diversity”, Colourage, Magazine Communications P. Ltd. NCR-Delhi, India.
Ramezanmahi, Somayeh and Hassan Bolkhari (2012), “The Manifestation of Fire and Light in the Icons of Mir-Heidar’s Miraj Nameh Ghahi”, International Journal of Arts, vol. 2 (4).
Ritu, Kumar (1999), Costumes and Textiles of Royal India.
Rta Kapur, Chishti and Jain Rahul (2005), Handcrafted Indian Textiles.
Traditional Indian Textile (2015), LAP Lambert Academic Publishing.
Traditional Indian Textiles – Class XII Students Handbook + Practical Manual, 2014, First edition: © CBSe, India.
Walker, Danial (1998), Flowers Underfoot (Indian Carpets of the Mughal Era, London: Thames and Hudson.