نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران

2 دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

چکیده

هدف کتاب بازنویسی فیلم‌نامه این است که خوانندگانش را یاری دهد تا مهارت‌های خود را برای بیان داستانی دراماتیک و گیرا پرورش دهند. در این ‌راستا، نویسنده با توضیح ساختار داستان مبتنی‌بر سه پردۀ درام، نقاط عطف و نقطۀ اوج، و پرداخت شخصیت خواننده را با مسائل اساسی بازنویسی فیلم‌نامه آشنا می‌کند؛ اما تمامی تلاش نویسنده به‌منظور منافع تجاری و کسب درآمد از فیلم‌نامه است. نظام ارزش‌گذاری او فروش فیلم و مبنای کار او فقط سینمای تجاری هالیوود است. این در حالی است که قید بررسی سینمای امریکا در هیچ ‌کجای کتاب دیده نمی‌شود.تقلیل سینمای جهان به سینمای هالیوود، مبناقراردادن ساختار سه‌پرده‌ای، و نادیده‌انگاشتن دیگر ساختارهای بدیل در تمامی امور فیلم‌نامه از مشکلات محتوایی کتاب به‌شمار می‌آیند. این مقاله درصدد است با ارائۀ بدیل‌هایی که نگارنده از اشاره به آن‌ها خودداری کرده است به نقد کتاب حاضر بپردازد. این نقد در سطح روایت، سینمای هالیوود، تجاری‌سازی فیلم‌نامه، و مبحث فرم و ساختار انجام می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Book Review of Making a Good Script Great

نویسندگان [English]

  • Ali Sheikhmehdi 1
  • Arsalan Moghadas 2

1 Associate Professor, Department of Cinema, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 MAof Cinema, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The book “Making a Good Script Great” aims to help its readers develop their skills to express a dramatic story. In this regard, the author, by explaining story structure based on the three-act structure, turning points, climax, and creating characters, introduces the reader the fundamental issues of rewriting the script. But, the author’s main intention is commercially oriented. . Her evaluation system is purely based on selling movies and Hollywood. Besides, reviewing American cinema is not seen in the book. Reducing the whole world of cinema to the Hollywood, putting the three-act structure as the basis, and the ignorance of any other alternative structures in all affairs of script, are considered content problems of the book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rewriting of Script
  • Narrative Structure
  • Hollywood
  • Commercialize of Script
آدورنو، تئودور و ماکس هورکهایمر (1389)، دیالکتیک روشن‌گری؛ قطعات فلسفی، ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، چاپ چهارم، تهران: گام نو.
استم، رابرت (1389)، مقدمه‌ای بر نظریۀ فیلم، گروه مترجمان به‌کوشش احسان نوروزی، چاپ دوم، تهران: پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی.
بارت، رولان (1392)، اسطوره، امروز، ترجمۀ شیرین‌دخت دقیقیان، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز.
بنیامین، والتر (1395)، فهم برشت، ترجمۀ نیما عیسی‌پور و دیگران، تهران: بیدگل.
بودریار، ژان (1389)، جامعۀ مصرفی: اسطوره‌ها و ساختارها، ترجمۀ پیروز ایزدی، چاپ دوم، تهران: ثالث.
بوردول، دیوید (1385)، روایت در فیلم داستانی، ج 1، ترجمۀ سیدعلاءالدین طباطبایی، چاپ دوم، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
تودوروف، تزوتان (1382)، بوطیقای ساختارگرا، ترجمۀ محمد نبوی، چاپ دوم، تهران: آگه.
شهبازی، شاهپور (1393)، تئوری‌های فیلم‌نامه در سینمای داستانی، ج 2، تهران: چشمه.
فیلد، سید (1390)، مبانی فیلم‌نامه‌نویسی، راه‌نمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه، ترجمۀ سیدجلیل شاهری لنگرودی، تهران: سورۀ مهر.
مارکس، کارل و فردریش انگلس (1377)، ایدئولوژی آلمانی، ترجمۀ تیرداد نیکی، تهران: شرکت پژوهشی پیام پیروز.
مک‌کی، رابرت (1389)، داستان؛ ساختار، سبک، و اصول فیلم‌نامه‌نویسی، ترجمۀ محمد گذرآبادی، چاپ پنجم، تهران: هرمس.
وارد، کالین (1388)، آنارشیسم، ترجمۀ محمودرضا عبداللهی، تهران: افکار.
وودکاک، جورج (1368)، آنارشیسم، هرمز عبداللهی، تهران: معین.
Althusser, Louis (1971), Lenin and Philosophy, and Other Essays, New York: Monthly Review Press.
Auerbach, Erich (2003), Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature, Princeton University Press.
Berlina, Alexandra (2017), Victor Shklovsky, A Reader, Bloomsbury Publishing Inc.
Seger, Linda (2010), Making a Good Script Great, 3rd Edition, California: Silman-James Press.
Wiseman, Boris (2007), Levi-Strauss, Anthropology and Aesthetics, Cambridge University Press.
Wood, Robin (2003), Hollywood from Vietnam to Reagan … and Beyond, Colombia University Press.