نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه آموزشی عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

چکیده

این متن در چهارچوب سنجه‌های تعیین‌شده کتاب عکاسی: درآمدی انتقادی را تحلیل‌ و نقد می‌کند. این کتاب با هفت فصل و یک پیوست مفصل حجم وسیعی از اطلاعات متنوع و جدیدِ مرتبط با نظریه‌پردازی در عکاسی را دارد و نویسندگان هریک بر موضوعی خاص در عکاسی معاصر تمرکز دارند. پس از بررسی فرمی و محتوایی کتاب مشخص شد که به‌خوبی توانسته بخش بزرگی از دغدغه‌های امروز عکاسی را روشن کند. ارجاع فراوان به آرای متنوع و متفاوت صاحب‌نظرانِ دانشگاهی بر غنای محتواییِ آن افزوده است و بسیاری از بخش‌های آن قابلیت آموزش در دانشگاه را دارد. ترجمة کتاب مطلوب است و مفاهیم به‌راحتی درک می‌شود. هم‌چنین، با‌توجه‌به خودبسندگی و وابسته‌نبودن فصل‌ها به یک‌دیگر، هریک از آن‌ها می‌تواند خود کتابی مستقل باشد. روند کتاب بیش‌تر طرح و توصیف نظریه‌هاست و مسیر انتقادیِ خاصی را دنبال نمی‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Is Every Theory about Photography a Critical Action? Looking at the Book “Photography: A Critical Introduction”

نویسنده [English]

  • Mohammad Khodadadi Motarjemzadeh

Associate Professor of Photography Department, Tehran University of Art, Tehran, Iran

چکیده [English]

This essay is trying to analyze and review the book, according to determined measures. This book has valuable, comprehensive, and new information about contemporary photography theories. Authors in every section focused on the special subject. The book includes seven main sections and a thorough appendix. Reviewing this book indicates that the book has been successful in paying close attention to recent discussions in photography theories. Giving references to credible references adds to the richness and validity of the book. Most sections are very useful for teaching courses of photography theory in university. Moreover, the translation of this book to Persian language is reliable. Every section of the book does not depend on another section, so every section can be regarded as a book. At last, the book deals with the description of the theories rather than the critique of ideas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contemporary Photography
  • Theory
  • History of Photography
  • Digital
  • Photography Genres
اشتپان، پتر (۱۳۹۴)، نمادهای عکاسی (قرن بیستم)، ترجمة محسن بایرام‌نژاد و شیوا اسکندری، تهران: مرکب سفید.
امامی، کریم (۱۳۹۵)، گال ... گال ... گالری، ترجمة مهران مهاجر، تهران: نیلوفر.
پائولی، لاری (۱۳۹۴)، صحنه‌آرایی در عکاسی، ترجمة داریوش عسگری و مریم عسگری، تهران: شورآفرین.
پرایس، دریک (۱۳۸۹)، «درآمدی انتقادی بر عکاسی: ناظر و نظارت‌شده»، ترجمة سولماز ختایی ‌لر و ویدا قدسی راثی، عکس‌نامه، ش ۳۱.
خدادادی مترجم‌زاده، محمد (۱۳۹۳)، «هم‌ارزی شیوه‌های تجسمی در ایران در گذری ۵۰ساله»، حرفه ‌هنرمند، ش ۵۳.
سونتاگ، سوزان (۱۳۹۶)، دربارة عکاسی، ترجمة نگین شیدوش، تهران: حرفه نویسنده.
لاگرینج، اشلی (۱۳۹۲)، درآمدی بر نظریه‌های عکاسی، ترجمة حسن خوبدل، تهران: شورآفرین.
مقیم‌نژاد، مهدی (۱۳۹۳)، عکاسی و نظریه، تهران: سورة مهر.
وان ‌املونکسن، هوبرتوس (۱۳۸۴)، «درباب نظریة عکاسی (مروری بر نظریه‌های معاصر عکاسی)»، ترجمة حمیدرضا کرمی، عکس‌نامه، ش ۲۰.
ولز، لیز (۱۳۹۲)، عکاسی: درآمدی انتقادی، ترجمة محمد نبوی و دیگران، تهران: مینوی خرد.
ولز، لیز (۱۳۹۳)، گزیده‌ای از مهم‌ترین متون نظری عکاسی در قرن بیستم، ترجمة مجید اخگر، تهران: سمت.
 
Stott, William (1973), Documentary Expression and Thirties America, Chicago: University of Chicago Press.