نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد، سینما، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران

چکیده

متن حاضر کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی، تألیف گریگوری کوری، را بررسی می‌کند. رویکرد شناختی یکی از دیدگاه‌های نسبتاً متأخر در زمینة روایت‌شناسی و مطالعات سینمایی است که از دهة 1980م پاگرفت و درپی بررسی فرایندهای ذهنی مخاطب از طریق کاوش عینی در ساز‌و‌کار ادراکی و شناختی انسان است. از‌آن‌جا‌که در دو حوزة روایت‌‌شناسی و علوم شناختی منابع به زبان فارسی اندک بوده است و کتاب‌‌های موجود در زمینة مطالعات سینمایی، اعم از تألیف و ترجمه، کم‌تر به نگرة شناختی پرداخته‌‌اند، ترجمه و چاپ چنین منابعی مغتنم است. در این مقاله سعی شده است پس از معرفی خاستگاه بیرونی اثر و شرح فشرده‌‌ای از محتوای آن، با بررسی شکلی و محتوایی کتاب، ضمن برشمردن امتیازها و نکات آموختنی از روش‌‌شناسی مؤلف، برخی از نتیجه‌‌گیری‌‌ها و خطوط محتوایی کتاب به‌لحاظ انتقادی سنجیده شود. به‌ویژه آن‌که در فاصلة چاپ نسخة اصلی و ترجمة آن به زبان فارسی دگرگونی‌‌های بسیاری در حوزة فناوری‌‌های سینمایی رخ داده است که می‌‌تواند موجب بازاندیشی در برخی از نظریات طرح‌‌شده در کتاب باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Mind’s Labyrinth A Study of the Book of Image and Mind: Film, Philosophy and Cognitive Sciences

نویسنده [English]

  • Hamed Fardar

MA of Cinema, Art University of Tehran, Cinema & Theater Faculty, Tehran, Iran

چکیده [English]

The article addresses the book of Image and Mind: Film, Philosophy, and Cognitive Sciences compilation by Gregory Currie. The cognitive approach is one of the relatively recent perspectives on narratological and cinematic studies that emerged from the 1980s and sought to examine the mental processes of the audience through objective exploration in the perceptual and cognitive mechanism of mankind. There are few sources in the Persian language in two areas of narratology and cognitive sciences, and existing books on cinematic studies, such as compilation and translation to the cognitive attitude, are scarce, so the translation and publication of such resources is really useful. In this article, after introducing the exterior origin of the book and the brief description of its content, by examining the form and content of the book, while listing the points from the methodology of the author, some of the conclusions and content lines of the book are critically evaluated. Particularly, at the time of printing the original version and translating it into Persian, there have been many changes in the field of cinematic technologies that could revise some of the ideas in the book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Approach
  • Narration
  • Film
استم، رابرت (1393)، مقدمه‌‌ای بر نظریة فیلم، ترجمة گروه مترجمان، به‌کوشش احسان نوروزی، تهران: سورة مهر.
اسلامی، مجید (1384)، مفاهیم نقد فیلم، تهران: نشر نی.
بازن، آندره (1393)، سینما چیست؟، ترجمة محمد شهبا، تهران: هرمس.
بردول، دیوید (1396)، روایت در فیلم داستانی، ترجمة سیدعلاالدین طباطبایی، ج 1، تهران: بنیاد فارابی.
پورعلم، مهرداد و محمد شهبا (1392)، «واقع‌‌گرایی در فیلم: نگاهی انتقادی به نگرة همانندی کوری»، فصل‌نامة هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، دورة هجدهم، ش 2.
پورعلم، مهرداد (1393)، «از تصویر تا ذهن: رویکرد شناختی به فیلم»،  نقد کتاب هنر، ش 1، 2.
کوری، گریگوری (1393)، تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی، ترجمة محمد شهبا، تهران: مینوی خرد.
 
Anderson, Joseph D. (1998), The Reality of Illusion: an Ecological Approach to Cognitive Film Theory, Illinois: Southern Illinois University Press.
Middeke, Martin (2016), English and American Studies; Theory and Practice, Berlin: Springer.
Miller, Toby and Robert Stam (2004), A Companion to Film Theory, Hobokon: Blackwell.
Remes, Justin (2015), Motion (less) Pictures; The Cinema of Stasis, New York: Columbia University Press.