نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای فلسفه، دانشگاه تبریز ، ایران.

2 دانشیار فلسفه، دانشگاه تبریز

چکیده

کانت در اواخر عمر خود سؤال «انسان چیست» را بر سؤال‌های اصلی فلسفی خود افزود و پاسخ این پرسش را جواب‌گوی دیگر سؤالات دانست. اما پاسخ کانت به این سؤال چیست؟ هالی ویلسون در اثری با عنوان انسانشناسی پراگماتیک کانت می‌کوشد تا با کاوشی در آثار غیرانتقادی او چون انسانشناسی، دین در محدودۀ عقل تنها، و تعلیم‌وتربیت، که آن‌ها را «فلسفۀ تجربۀ» کانت می‌نامد، پاسخ او به این پرسش را بیابد. او در این اثر، با این ادعا که انسان‌شناسی پراگماتیک کانت روان‌شناسی تجربی نیست، علاوه‌بر معرفی خاستگاه و معنای انسان‌شناسی پراگماتیک، انسان را از منظر این فیلسوف هم‌چون موجودی برخوردار از چهار استعداد حیوانی، فنی، پراگماتیک، و اخلاقی معرفی می‌کند که باید بکوشد با بهره‌گیری از استعدادها و توانایی‌های خود به سرشت نهایی انسانیت، که همانا اخلاق و و آزادی است، دست یابد. هم‌چنین، از نظر این نویسنده حکم غایی تأملی پل ارتباطی میان انسان‌شناسی و آثار انتقادی کانت محسوب می‌شود که کانت با استفاده از آن کوشیده بود تا به دانشجویان خود دانش عملی را بیاموزد تا آن‌ها از این طریق بتوانند جایگاه خود را در جهان اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی بیابند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Review of Kant’s Pragmatic Anthropology: Its Origin, Meaning and Critical Significance

نویسندگان [English]

  • Somayyeh Rafigi 1
  • Muhammad Asghari 2

1 PhD of Philosophy, University of Tabriz, Iran

2 Associate Professor of Philosophy, University of Tabriz, Iran

چکیده [English]

In the late years of his life, Kant added the question "What is Human Being?" to his basic philosophical questions and regarded its answer the answers other questions. But what is Kant’s answer to this question? In book entitled, Kant’s Pragmatic Anthropology, Wilson attempts to explore in his uncritical works such as anthropology, religion in the bounds of only reason and education, which calls them Kant’s “philosophy of experience”, finds his answer to this question. In this work, she claims that Kant’s pragmatic anthropology is not empirical psychology, in addition to exploring in the origin and meaning of pragmatic humanism, introducing man from the perspective of this philosopher as being possess the four predisposition animal, technical, pragmatic and ethical that should try with use of his talent to attain the ultimate destiny of humanity, which is ethics and freedom. Moreover, from the point of view of this writer, reflective theological judgment is thebridge between Kant’s anthropology and his critical works that, through using them, he tried to teach his students practical knowledge in order to be able them to find their position in the social, political, and cultural world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anthropology
  • Empirical Psychology
  • Human Destiny
  • Predisposition
  • Reflective Judgment
Foucault, Michel (2012),“Introduction to Kant’s Anthropology”, trans. Roberto Nigro and Ate Briggs, in: Continental Philosophy Review, vol. 45, no. 4.
Frierson, Patrick (2003), Freedom and Anthropology in Kant’s Moral philosophy, Cambridge: Cambridge University Press.
Frierson, Patrick (2013), Kant’s Questions: What Is Human Being? New York: Routledge.
Guyer, Paul, (2006), Kant, New York: Routledge.
Kant, Immanuel (1974), Anthropology from a Pragmatic Point of View, trans. Mary Gregor, The Hague: Martinus Nijhoff.
Kant, Immanuel (1991), The Metaphysics of Morals, trans. Mary Gregor, Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, Immanuel (1997), Lectures on Ethics, trans. Peter Heath, Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, Immanuel (2000), Critique of the Power of Judgment, trans. Paul Guyer, Cambridge: Cambridge University Press.
Louden, Robert B. (2000), Kant’s Impure Ethics: from Rational Beings to Human Beings, New York and Oxford: Oxford University Press.
Strawson, Peter (1966), The Bounds of Sense, London and New York: Routledge
Wilson, Holly (2006), Kant’s Pragmatic Anthropology: Its Origin, Meaning and Critical Significance, Albany: State University Press.