نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ا یران.

چکیده

کتاب جهان‌رنجی، نوشتۀ فردریک سی. بایزر، پژوهشی دربارۀ جنبش یا جریان بدبینی در فلسفۀ آلمان نیمۀ دوم قرن نوزدهم است. بایزر، با تعریف بدبینی به این نظریه و باور که زندگی در این جهان ارزش زیستن ندارد، شوپنهاور را نخستین کسی می‌داند که این برداشت از جهان را وارد فلسفۀ آلمان ساخت. بایزر در این کتاب به بررسی مباحثۀ گسترده و جدی‌ای می‌پردازد که بدبینی شوپنهاور و مریدان، و البته منتقدان وی، به‌راه انداخت و به یک معنا برنامۀ کاری فلسفه را از بحث دربارۀ منطق علم به سمت‌وسوی مسائل مرتبط با ارزش زندگی سوق داد. مقالۀ حاضر می‌کوشد تا ضمن معرفی رویکرد و هدف کلی کتاب به تحلیل مختصر محتوای فصل‌های کتاب بپردازد که براساس چهره‌های فلسفی سامان یافته است. پس از این تحلیل مختصر، مزیت‌های کتاب درمقام کتابی در حوزۀ تاریخ فلسفه‌ که به‌صورت اختصاصی به مباحثه‌ای فراموش‌شده هرچند مهم و اثرگذار می‌پردازد و نیز برخی از نقص‌هایی که به‌نظر نویسندۀ این مقاله اگر رعایت می‌شد بر اعتبار کتاب می‌افزود خاطرنشان می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review of Weltschmerz Pessimism in German Philosophy

نویسنده [English]

  • Hamidreza Mahboobi Arani,

* PhD, Assistant Professor of Philosophy, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Weltschmerz’ Pessimism in German Philosophy by Ferdrick C. Beiser, is a study of the pessimism that dominated German philosophy in the second half of the nineteenth century. According to the author, Pessimism, broadly defined, is the doctrine that life is not worth living. This view was introduced into German philosophy by Schopenhauer, whose philosophy became very fashionable in the 1860s. Beiser examines the intense and long controversy that arose from Schopenhauer’s pessimism, which changed the agenda of philosophy in Germany away from the logic of the sciences and toward an examination of the value of life. He examines the major defenders of pessimism (Philipp Mainländer, Eduard von Hartmann, and Julius Bahnsen) and its chief critic, especially Eugen Dühring. In this paper, I introduce the book’s general approach, aim, and contents, mentioning its privileges as a history of philosophy of an almost forgotten controversy and some wishes about its shortcomings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • German Philosophy
  • Pessimism
  • Optimism
  • Problem of Evil
  • Puzzle of Existence
  • Identity Crisis
Baldwin, Thomas (2003), The Cambridge History of Philosophy 1870-1945,Cambridge: Cambridge University Press.
Beiser, Frederick C. (2014), After Hegel: German Philosophy, 1840–1900, New Jersey: Princeton University Press.
Beiser, Frederick C. (2016), Weltschmerz, Pessimism in German Philosophy, 1860-190, New York: Oxford University Press.
Dienstag, Joshua Foa (2016), Review of Weltschmerz: Pessimism in German Philosophy, 1860-1900, Book Review, European Journal of Philosophy, vol. 25, Issue 1, March 2017.
Nietzsche, Friedrich (1968), Will to Power, trans. Walter Kaufmann and R. G. Hollingdale, New York: Vintag.
Nietzsche, Friedrich (1999a), “The Dionysiac Worldview”, in: The Birth of Tragedy and Other Writings, Raymond Geuss and Ronald Speirs (eds.), trans. Ronald Speirs, Cambridge: Cambridge University Press.
Nietzsche, Friedrich (1999b), “Attempt at Self-Criticism”, in: The Birth of Tragedy and Other Writings, Raymond Geuss and Ronald Speirs (eds.), trans. Ronald Speirs, Cambridge: Cambridge University Press.
Shakespeare, William, Hamlet, in: <http://shakespeare.mit.edu/hamlet/full.html>.
Shapshay, Sandra (2018), “Book Review”,
Solomon, Robert C.and M. Higgins Kathleen (1993), Routledge History of Philosophy,vol. VI (The Age of German Idealism), London: Routledge.
Ten, C. L. (1994), Routledge History of Philosophy, vol. VI (The Nineteenth Century), London: Routledge.
Wood, Allen and Hahn, Songsuk Susan (2012), The Cambridge History of Philosophy in the Nineteenth Century (1790–1870), Cambridge:Cambridge University Press.
Young, Julian (2010), Friedrich Nietzsche, A Philosophical Biography, Cambridge: Cambridge University Press.