نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

دانشگاه‌ها درجایگاه متولی اصلی پرورش نیروی متخصص نقشی کلیدی در توسعۀ کارآفرینی دارند. مطالعات نشان می‌دهد که آموزش‌های کارآفرینی نه‌تنها باعث رشد کمّی کارآفرینان می‌شود، بلکه موجب ارتقای سطح مهارت‌های کارآفرینی نیز می‌گردد. با وجود ضرورت ارائۀ آموزش‌های باکیفیت و کاربردی به دانشجویان رشتۀ کارآفرینی، بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته آموزش‌های ارائه‌شده را دارای کیفیت قابل قبولی نمی‌دانند و نتوانسته‌اند پس از طی این آموزش‌ها برای ورود به دنیای کسب‌وکار آماده شوند. بنابراین، این تحقیق با هدف نقد و بررسی دروس و سرفصل‌های دورۀ کارشناسی ‌ارشد رشتۀ کارآفرینی در دانشگاه‌ها و تأثیر آن در توان‌مندسازی دانشجویان طراحی شد و به مرحلۀ اجرا درآمد. بدین ‌منظور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران که بین سال‌های 1388 تا 1398 در این دانشکده درحال تحصیل بوده‌اند به‌منزلۀ جامعۀ آماری انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نشان داد که دروس و سرفصل‌های دورۀ کارشناسی ‌ارشد رشتۀ کارآفرینی تأثیر قابل‌توجهی در افزایش توان علمی، آماده‌سازی به‌منظور ورود به بازار کار، آماده‌سازی با هدف راه‌اندازی کسب‌وکار، و ارتقای کسب‌وکارهای پیشین دارد و دروس مذکور با نیازهای محیط کار تناسب دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review of the Lessons and Rubrics of Master's Degree in Entrepreneurship at Universities and its Impact on Empowerment of Students

نویسندگان [English]

  • Mohammadad Masum 1
  • Reza Mohammadkazemi 2
  • Sadaf Sartipi 3

1 Master of Entrepreneurship, Tehran University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Entrepreneurship Faculty, Tehran University, Tehran, Iran

3 PhD Candidate of Entrepreneurship, Tehran University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Universities, as the main custodians of expertise, play a key role in the development of entrepreneurship. Studies show that entrepreneurial education not only promotes entrepreneurial growth but also enhances entrepreneurial skills. However, despite the need to provide quality and practical training to entrepreneurship students, many students and graduates of this field did not consider the provided training to be of acceptable quality and could not prepare to enter the business world after this training. The aim of this research is critical review of lessons and rubrics of Master's degree in Entrepreneurship at universities and its impact on empowerment of students. In order to achieve this goal, the mentioned rubrics and lessons were evaluated from different aspects. In this regard, students and graduates of Entrepreneurship Faculty in University of Tehran between the 1388 to 1398 were selected as statistical population. The results of data analysis show that lessons and rubrics of Master's degree in Entrepreneurship at universities has a significant impact on enhancing academic ability of the students and graduates (Entrepreneurial knowledge and attitudes), Preparing students to enter the job market, preparing students to start a business, preparing students to upgrade previous businesses and mentioned rubrics and lessons fit the needs of the work environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Universities
  • Educational Rubrics
پسندیده‌فرد، کبری و رضا کیانی ماوی (1397)، «شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای موفقیت آموزش کارآفرینی و توسعۀ اقتصادی براساس مدل تصمیم‌گیری چندمعیاره»، مطالعات نوین کاربردی در مدیریت و اقتصاد، ش 1.
حسینی، سیدیعقوب و زهره خسروی‌لقب (1396)، «شناسایی عوامل مؤثر بر قصد و نیت رهبری و کارآفرینی دانشجویان دختر (مورد مطالعه: دانشجویان رشتۀ مدیریت دانشگاه‌های دولتی شهر تهران»، زن و جامعه، ش 8.
رحیمی‌مند، مریم و عباس عباسپور (1394)، «رابطۀ روش‌های تدریس (مباحثۀ گروهی، پرسش و پاسخ، نمایش علمی و سخن‌رانی) با انگیزۀ پیشرفت در دانشجویان»، روان‌شناسی تربیتی، ش 12.
رستمعلی‌زاده، ولی‌اله و پروین علی‌جمعه‌زاده (1397)، «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران»، توسعۀ اجتماعی، ش 12.
زالی، محمدرضا و سیدمصطفی رضوی (1383)، «بررسی تحلیلی آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌ها»، پژوهش‌نامۀ علوم انسانی و اجتماعی، ش 4.
سپهوند، رضا و مهدیه مغوئی‌نژاد (1396)، «تأثیر مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا بر کارآفرینی سازمانی با نقش واسطه‌ای رفتار شهروندی سازمانی»، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، ش 26.
سرمد، زهره، عباس بازرگان، و الهه حجازی (1390)، روش‌های پژوهش در علوم رفتاری، تهران: آگه.
شوهانی، محمدحسین، محمد احسانی، و مژگان صالحی‌پور (1394)، «رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی کارکنان کمیتۀ ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، ش 3.
طالبی، کامبیز و محمدرضا زارع یکتا (1387)، «آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعۀ شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) دانش‌بنیان»، توسعۀ کارآفرینی، ش 1.
فخّاری، علی‌رضا (1395)، «نقد و بررسی برنامة درسی رشتة علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 16.
قربان‌زاده‌سوار، قربانعلی (1392)، «دروس دورة کارشناسی علوم سیاسی واقعیت‌ها، ضرورت‌ها و انتظارها مطالعة موردی: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 13.
متقی‌زاده، عیسی، کبری روشنفکر، و سجاد اسماعیلی (1393)، «نقد و بررسی سرفصل درس متون نظم و نثر رشتة زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی و ضرورت بازنگری در آن»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 14.
محمدزاده، یوسف، صمد حکمتی فرید، و کبری میرعلی‌اشرفی (1395)، «بررسی تأثیر آزادی اقتصادی بر روی توسعۀ کارآفرینی در کشورهای منتخب»، توسعۀ کارآفرینی، ش 9.
محمدکاظمی، رضا، حمید قاسمی، و محمدرضا رستم‌بخش (1390)، «شناسایی و تحلیل موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی درسازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش) کشور»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، ش 1.
 
Anokhin, S., D. Grichnik, and R. D. Hisrich (2008), “The Journey from Novice to Serial Entrepreneurship in China and Germany: Are the Drivers the Same”, Managing Global Transitions, vol. 6, no. 2.
Chen, Y. et al. (2015), “IT Capabilities and Product Innovation Performance: The Roles of Corporate Entrepreneurship and Competitive Intensity”, Information & Management, vol. 52, no. 6.
Cronbach, lee J. (1951), “Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests”, Psychometrika, vol. 16, no. 3.
Hancıoğlu, Y., Ü. B. Doğan, and Ş. S. Yıldırım (2014), “Relationship between Uncertainty Avoidance Culture, Entrepreneurial Activity and Economic Development”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 150.
Hanohov, R. and L. Baldacchino (2018), “Opportunity Recognition in Sustainable Entrepreneurship: an Exploratory Study”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, vol. 24, no. 2.
Kellermanns, F.W. et al. (2008), “An Exploratory Study of Family Member Characteristics and Involvement: Effects on Entrepreneurial Behavior in Family Firms”, Family Business Review, vol. 21, no. 1.
Kyndt, E. and H. Baert (2015), “Entrepreneurial Competencies: Assessment and Predictive Value for Entrepreneurship”, Journal of Vocational Behavior, vol. 90.
Saiz-Alvarez, J. M., A. C. Martínez, and C. C. A. Martínez (2014), “An Entrepreneurial Well-being Model based on GEM Data for Spain”, IJIMAI, vol. 2, no. 5.
Vuorio, A. M., K. Puumalainen, and K. Fellnhofer (2018), “Drivers of Entrepreneurial Intentions in Sustainable Entrepreneurship”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, vol. 24, no. 2.