نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشیار دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
دانشگاهها درجایگاه متولی اصلی پرورش نیروی متخصص نقشی کلیدی در توسعۀ کارآفرینی دارند. مطالعات نشان میدهد که آموزشهای کارآفرینی نهتنها باعث رشد کمّی کارآفرینان میشود، بلکه موجب ارتقای سطح مهارتهای کارآفرینی نیز میگردد. با وجود ضرورت ارائۀ آموزشهای باکیفیت و کاربردی به دانشجویان رشتۀ کارآفرینی، بسیاری از دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشته آموزشهای ارائهشده را دارای کیفیت قابل قبولی نمیدانند و نتوانستهاند پس از طی این آموزشها برای ورود به دنیای کسبوکار آماده شوند. بنابراین، این تحقیق با هدف نقد و بررسی دروس و سرفصلهای دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ کارآفرینی در دانشگاهها و تأثیر آن در توانمندسازی دانشجویان طراحی شد و به مرحلۀ اجرا درآمد. بدین منظور دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتۀ کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران که بین سالهای 1388 تا 1398 در این دانشکده درحال تحصیل بودهاند بهمنزلۀ جامعۀ آماری انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که دروس و سرفصلهای دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ کارآفرینی تأثیر قابلتوجهی در افزایش توان علمی، آمادهسازی بهمنظور ورود به بازار کار، آمادهسازی با هدف راهاندازی کسبوکار، و ارتقای کسبوکارهای پیشین دارد و دروس مذکور با نیازهای محیط کار تناسب دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Review of the Lessons and Rubrics of Master's Degree in Entrepreneurship at Universities and its Impact on Empowerment of Students
نویسندگان [English]
- Mohammadad Masum 1
- Reza Mohammadkazemi 2
- Sadaf Sartipi 3
1 Master of Entrepreneurship, Tehran University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Entrepreneurship Faculty, Tehran University, Tehran, Iran
3 PhD Candidate of Entrepreneurship, Tehran University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Universities, as the main custodians of expertise, play a key role in the development of entrepreneurship. Studies show that entrepreneurial education not only promotes entrepreneurial growth but also enhances entrepreneurial skills. However, despite the need to provide quality and practical training to entrepreneurship students, many students and graduates of this field did not consider the provided training to be of acceptable quality and could not prepare to enter the business world after this training. The aim of this research is critical review of lessons and rubrics of Master's degree in Entrepreneurship at universities and its impact on empowerment of students. In order to achieve this goal, the mentioned rubrics and lessons were evaluated from different aspects. In this regard, students and graduates of Entrepreneurship Faculty in University of Tehran between the 1388 to 1398 were selected as statistical population. The results of data analysis show that lessons and rubrics of Master's degree in Entrepreneurship at universities has a significant impact on enhancing academic ability of the students and graduates (Entrepreneurial knowledge and attitudes), Preparing students to enter the job market, preparing students to start a business, preparing students to upgrade previous businesses and mentioned rubrics and lessons fit the needs of the work environment.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- Universities
- Educational Rubrics