نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه زبان فرانسه، آموزش زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
در زمینۀ آواشناسی زبان فرانسه، بهعنوان زبان خارجی در دهههای اخیر، مطالعات و پژوهشهایی انجام شده است. ازجمله اولین کتابهای آموزشی برای دانشجویان ایرانی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان فرانسه کتاب آواشناسی فرانسه را میتوان نام برد. در این مقاله، با استفاده از تحلیل روشمند مبتنیبر جایگاه و نقش توانش آوایی در رویکردهای ارتباطی ـ کنشی (communicativo-actionnelles) و روشهای آواشناسی بهروز در آموزش زبانهای خارجی، سعی شده تا کتاب آواشناسی فرانسه درجهت تحقق اهداف و نیازهای آموزش زبان فرانسه بررسی و نقد شود. تحلیلهای انجامشده بیانگر این نکتهاند که رویکرد آموزشی کتاب مدنظر ترکیبی از آواشناسی عضوی (phonétique articulatoire) و توصیفی (phonétique descriptive) با تمرکز بر آموزش آوایی زبان خارجی (مدل فرانسۀ معیار پاریسی) بدون درنظرگرفتن گونۀ کاربردی آن و تنوع زبان مادری زبانآموزان ایرانی است و باتوجهبه پیشرفتهای علمی در زمینۀ آموزش زبانهای خارجی، زبانشناسی و بهویژه آواشناسی (از قبیل روش آهنگی ـ کلامی (phonétique verbo-tonale) و آواشناسی فیزیکی (phonétique acoustique) مبتنیبر بهکارگیری فناوری)، این کتاب آموزشی نتوانسته باوجود هشتمین دورۀ چاپ، همگام با دانش روز و درجهت نیازهای فعلی یاددهی/ یادگیری آواهای زبان فرانسه حرکت کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Analysis and Critique of the French Phonetics
نویسنده [English]
- Mohamad-Hossein Otroshi
Assistant Professor of French Language, Teaching FFL, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
In the field of phonetics of French as a foreign language, studies have been conducted in recent decades, among which French Phonetics can be considered as the first book for Iranian students in undergraduate and postgraduate of French as a foreign language. In this paper, using a methodological analysis, based on the position and the role of phonetic ability in the communicative-actional approaches and the methods of phonetics in the teaching of foreign languages, we tried to evaluate the French Phonetics with respect to the goals and needs of French language teaching. The results showed that the book’s educational approach is a combination of articulatory and descriptive phonetics which only focuses on phonetic foreign language teaching (Parisian French pronunciation), regardless of the diversity of Iranian students’ first language. Considering the scientific developments in the field of foreign language teaching, linguistics, and in particular phonetics (such as verbo-tonal method and acoustic phonetics based on the use of technology), this textbook, even in the eighth edition, has failed to keep pace with the current trends in the field and could not fulfill the needs of French language teaching and learning in the context of Iran.
کلیدواژهها [English]
- Language Teaching
- French as Foreign Language
- Phonetics
- Communicative Approaches
- Actional Perspective