نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان

چکیده

نقد به‌معنای جدا‌کردن خوب از بد و پرداختن به نقاط ضعف و قوت چیزی است. نقد و ارزیابی کتاب‌های آموزشی، به‌عنوان حلقة کوچکی از زنجیرة مراحل و اجزای فرایند آموزش و یادگیری می‌تواند به مخاطبان آثار علمی، به‌ویژه استادان و دانشجویان، برای انتخاب کتاب متناسب با نیازها و علائقشان کمک کند. در این مقاله، ویراست سیزدهم کتاب روانشناسی تربیتی (نسخة جهانی) نوشتة آنیتا وولفوک تحلیل و ارزیابی شده است. این مقاله تحلیلی است کیفی مبتنی‌بر تحلیل محتوا و براساس تجربة چندین‌سالة نویسنده در تدریس این کتاب در مقاطع تحصیلات تکمیلی و برمبنای بررسی مشخصات شکلی و محتوایی اثر و میزان کام‌یابی آن در رسیدن به اهدافی که نویسنده در مقدمة کتاب بر آن‌ها تأکید کرده است. باتوجه‌به نتایج این تحلیل نقادانه، امید است این نقد باعث شود علاقه‌مندان این حوزه با این کتاب بیش‌تر آشنا شوند و جامعة علمی ایران از آن بهتر بهره ببرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Evaluation of Educational Psychology

نویسنده [English]

  • Mohammad Hadi Mahmoodi

Assistant Professor of Applied Linguistics, Faculty Member of Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Criticism is judging the merits and demerits of something and showing its weaknesses and strengths. Textbook evaluation, as a small step in learning and teaching process, can help teachers and learners find books that suit their needs and likes. In the present article, the book ‘Educational Psychology’ (the 13th global edition) authored by Anita Woolfolk (2016) is reviewed and evaluated.  This is a qualitative evaluation based on the writer’s experience in teaching this source in postgraduate classes for several years. To do so, the formal characteristics and the content of the book and the degree of its success in fulfilling the objectives, which are mentioned in the introduction of the book, are examined. Although this book, like any other book, is not flawless, it can surely be recommended to those who are interested in the learning-teaching process. It is hoped that, via this article, this book would be read and used by more people in the scientific community of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Book Evaluation
  • Educational Psychology
  • Materials Development
 
American Psychological Association (2010), Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.), Washington, DC: Author.
Anderman, E. (2011), “Educational Psychology in the Twenty-First Century: Challenges for our Community”, Educational Psychology, no. 46, doi: 10.1080/00461520.2011.587724.
Anderson, G. S. (1984), A Whole Language Approach to Reading, Lanham, Md.: University Press of America.
Langan-Fox et al. (2000), “Linear and Graphic Organizers: Properties and Processing”, International Journal of Cognitive Ergonomics, vol. 4, no.1.
Mayer, R. E. (1984), “Twenty-Five Years of Research on Advance Organizers”, Instructional Sciences, no. 8.
Morin, V. A. and S. P Miller (1998), “Teaching Multiplication to Middle School Students with Mental Retardations”, Education and Treatment of Children, no. 21.
Pintrich, P. R. (2000), “Educational Psychology at the Millennium: A Look Back and a Look Forward”, Educational Psychology, no. 35.
Poehner, M. E. (2008), Dynamic Assessment: A Vygotskian Approach to Understanding and Promoting Second Language Development, Berlin: Springer.
PRAXIS® Test Info (2020/19/3): <https://www.teacherstestprep.com/Praxis_exam>.
Sanacore, Joseph (1985), “Metacognition and the Improvement of Reading”, The Education Digest, no. 50.
Shaughnessy, M. (2004), “An Interview with Anita Woolfolk: The Educational Psychology of Teacher Efficacy”, Educational Psychology Review, vol. 16, no. 2.
Woolfolk, Anita (2016), Educational Psychology (13th ed.), Boston, MA: Pearson.