نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار فقه‌ و حقوق جزا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دکترای مطالعات زنان و خانواده، دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران، قم

چکیده

جان رالز درجایگاه یکی از نظریه‌پردازان قرن بیستم در نظریۀ «عدالت» دو اصل «آزادی» و «تفاوت» را تبیین کرده است و درنهایت، اصل «فرصتِ برابر» را برای همۀ افراد جامعه پیش‌نهاد می‌دهد. در این تحقیق با استفاده از منابع کتاب‌خانه‌ای و با به‌کارگیری روش توصیفی ــ تحلیلی اصول عدالت جان رالز بررسی شده است و ضمن مقایسۀ آن در چهارچوب عدالت جنسیتی براساس آموزه‌های اسلامی مورد نقد و واکاوی قرار گرفته است. گاهی تصور می‌شود که در زمینۀ مسائل زنان با استفاده از نظر رالز می‌توان در تشریح اصل تفاوت تعریف جدیدی از عدالت جنسیتی در جهان غرب ارائه داد، اما در این تحقیق مشخص شد که شیوۀ پذیرش اصل تفاوت رالز و اولویتی که میان اصول عدالت خویش قائل است، بیان‌گر این معناست که از نظر او بین برابری جنسیتی و عدالت جنسیتی تفاوتی نیست. بر این اساس، ضمن تحلیل نگرش یادشده کیفیت عدالت جنسیتی منطبق بر اصول دوگانۀ رالز بررسی شده ‌است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که براساس جهان‌بینی اسلامی می‌توان به‌نحو بارزتری به دغدغه‌های موجود در زمینۀ عدالت به‌طور عام و عدالت جنسیتی به‌طور خاص پاسخ داد؛ به‌گونه‌ای‌که بتوان نیازهای ویژۀ گروه‌های اجتماعی هم‌چون زنان را تأمین کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Rereading Justice in John Rawls’ Thought with an Emphasis on Gender Justice

نویسندگان [English]

  • Mohammad Eshaghi 1
  • Maryam Ahmadiy 2

1 Assistant Professor, Department of Jurisprudence and the Foundations of Islamic Law Department, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran

2 PhD in Women and Family Studies, University of Religions and Islamic Studies,

چکیده [English]

John Rawls, as one of the twentieth-century theorists in his theory of justice, explains the two principles of freedom and the principle of difference, and ultimately proposes the principle of equal opportunity for all the people of the community. In the present study, using library resources and applying a descriptive-analytical method and comparing them in the framework of gender justice, the principles of justice of John Rawls were criticized and analyzed on the basis of Islamic studies. Sometimes, it is believed that in the context of women’s affairs, it can be argued that in describing the principle of difference, a new definition of gender justice in the Western world can be presented; however, the method of accepting the principle of the Rawls’ difference and the priority that prevails over the principles of justice itself was discussed. It makes no difference between gender equality and gender equity. Accordingly, while analyzing this attitude, the quality of gender justice is aligned with Rawls’ dualistic approach. The results of this research show that, based on the Islamic worldview, one can more clearly respond to the concerns of justice in general and gender justice in a specific way while ensuring respect for justice, the particular situation and the special needs of social groups Like women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Principle of Freedom
  • Principle of Difference
  • Principle of Equal Opportunity
  • Rawls
  • Gender Justice
  • First State
آشوری، محمد و دیگران (۱۳۸۳)، حقوق بشر، مفاهیم، مساوات، انصاف و عدالت، تهران: دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی.
تالیس، رابرت (1385)، فلسفۀ راولز، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
تکوین حقوق بشر در عصر جهانی شدن (۱۳۸۷)، ویراستة محمود منشی‌پوری و دیگران، ترجمه، تدوین و دیباچة مهدی ذاکریان، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
توسلی، حسین (1376)، «مبنای عدالت در نظریۀ رالز»، مجلۀ نقد و نظر، ش 10.
حکمت‌نیا، محمود (1390)، حقوق زن و خانواده، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
حیران‌نیا، جواد (1387)، «عدالت اجتماعی از منظر جان رالز»، پژوهش‌نامه، ش 26.
رالز، جان (1389)، قانون ملل، ترجمۀ مرتضی بحرانی و احمد فرجیان، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
رالز، جان (1393)، لیبرالیسم سیاسی، ترجمۀ موسی اکرمی، تهران: ثالث.
رالز، جان (1390)، قانون مردمان، ترجمۀ جعفر محسنی، تهران: ققنوس.
رالز، جان (1388)، عدالت به‌مثابۀ انصاف، ترجمۀ عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.
راه‌نمای آموزشی اقدام محلی، تغییر جهانی (1382)، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: مرکز امور مشارکت زنان، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف).
رودگر، محمدجواد (1388)، «عدالت جنسیتی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری»، فصل‌نامۀ مطالعات راه‌بردی زنان، س 12، ش 46.
زیبایی‌نژاد، محمدرضا (1388)، هویت و نقش‌های جنسیتی (مجموعۀ مقالات)، تهران: مرکز امور زنان و خانوادۀ نهاد ریاست‌جمهوری.
سندل، مایکل (1394)، عدالت: چه باید کرد، ترجمۀ افشین خاکباز، تهران: فرهنگ نشر نو.
صدر، سیدمحمدباقر (بی‌تا)، الفتاوی الواضحه، الجزء الاول، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (۱۹۸۱)، الاسفار الاربعه، بیروت: دار إحیاء التراث.
طباطبایی، محمدحسین (1385)، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمۀ موسوی همدانی، تهران: دارالعلم.
عقله، محمد (1420 ق)، نظام الاسره فی الاسلام، عمان: الرسالة الحدیثه.
علاسوند، فریبا (1382)، زنان و حقوق برابر، تهران: روابط عمومی شورای فرهنگی ــ اجتماعی زنان.
فابر، سسیل (1390)، عدالت در جهان متحول، ترجمۀ رستم فلاح، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
فمینیسم و دانش‌های فمینیستی (۱۳۸۸)، ترجمه و نقد تعدادی از مقالات دایرۀالمعارف فلسفی روتلیج، ترجمۀ عباس یزدانی و بهروز جندقی، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
فیض کاشانی، ملا محسن (۱۴۱۵ ق)، التفسیر الصافی، تهران: الصدر.
گولد، جولیوس (1382)، فرهنگ علوم اجتماعی، به‌کوشش محمدجواد زاهدی، ترجمۀ مصطفی ازکیا و دیگران، تهران: مازیار.
لیپست، سیمور مارتین (1383)، دایرۀالمعارف دموکراسی، زیرنظر سیمور مارتین لیپست، به‌سرپرستی کامران فانی و نورالله مرادی، ویراستة محبوبه مهاجر و فریبرز مجیدی، تهران: کتاب‌خانۀ تخصصی وزارت امور خارجه.
مطهری، مرتضی (۱۳۷۸)، مجموعۀ آثار، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1383)، بیست گفتار، ج 2، تهران: صدرا.
مفید، محمد بن محمد (۱۴۱۳ ق)، النکت الاعتقادیه، قم: کنگرۀ جهانی هزارۀ شیخ مفید.
موحد، محمدعلی (1381)، در هوای حق و عدالت، تهران: کارنامه.
نصری مشکینی، قدیر (1382)، «عدالت به‌مثابۀ انصاف»، مطالعات راه‌بردی، ش 19.
نیکویی، مجید (1391)، «رویکردی انتقادی به حقوق بشر بین‌الملل در پرتو نظریۀ عدالت جان رالز»، مجلۀ حقوقی دادگستری، ش 79.
واعظی، احمد (1384)، جان رالز، از نظریۀ عدالت تا لیبرالیسم سیاسی، قم: بوستان کتاب قم.
هارت، هربرت لیونل آدولفوس (1388)، آزادی، اخلاق، قانون، ترجمۀ محمد راسخ، تهران: طرح نو.