نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

استاد و هیئت علمی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران،

چکیده

در جامعه‌شناسی حقوق گاهی هنگامی که تلاش می‌شود تا تصویری قانون‌مند از جامعه ارائه داده شود سخت با مشکل تعریف حقوقی روبه‌رو می‌شویم. چالشی که سال‌ها ذهن حقوق‌دانان و جامعه‌شناسان را به خود مشغول کرده موضوع تحلیل هویت است. هویت به‌مثابۀ حق فردی یا هویت به‌مثابۀ فرهنگ جمعی نزاعی نافرجام را برای دو نحله از جامعه‌شناسان حقوقی حقوق‌دان و جامعه‌شناسان حقوقی جامعه‌شناس به‌وجود آورده است. در این مقاله با مفروض‌گرفتن این چالش سعی شده تا با تمرکز بر موضوع هویت ایرانی تحلیلی مبتنی‌بر حقوق طبیعی ارائه شود. فرضیۀ این تحقیق آن است که هویت به‌منزلۀ حقی بنیادین بیرون از جامعه رشد کرده است و هویت به‌مثابۀ فرهنگ اگر هم حقوقی تفسیر شود، حقی در دامن حقوق وضعی است که به تحلیل جامعه‌شناسان نزدیک‌تر است. آن‌چه زیبایی مدعایی این بررسی را بیش‌تر جلوه‌گر می‌کند نوعی ارائۀ راه‌حل برای بی‌راهه‌های تحلیلی از وضعیت هویت ایرانی طی چند قرن اخیر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Legal Sociology of the Iranian Identity In Critique of Physical Identity and Nominal Rights

نویسنده [English]

  • Mohammad Javad Javid

Full Professor, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Iran,

چکیده [English]

In presenting a lawful image of society, the sociology of law faces the difficultly of constructing a legal definition. Identity analysis is the main issue for the legal and sociological disciplines. Identity as an individual right versus identity as a collective culture creates an unending conflict between legal sociologists inside each discipline. The present paper takes this challenge as an assumption and goes on to focus on the Iranian identity to provide an analysis based on natural rights. The hypothesis is that identity, as a fundamental right, develops outside the society, while identity as culture, though looked upon from a legal perspective, is a right under the statutory rights, which is closer to the sociologist analysis. The value of this perspective in research lies in its presentation of a solution to the deviated analyses of the Iranian identity forged over the past few centuries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian Identity
  • natural rights
  • Legal Sociology
  • Statutory Rights
  • citizenship
  1. استفن، کتز (بی‌تا)، «چگونه پست‌مدرنیسم بیاموزیم»، بولتن چالش‌ها، ش 15.

    ارکون، محمد (1986)،  الفکر العربی، بیروت: الدارالبیضاء.

    بشیریه، حسین (1379)، نظریه‌های فرهنگ در قرن بیستم، تهران: آینده‌پویان.

    خانیکی، هادی (بی‌تا)، هویت و گفتمان‌های هویتی در ایران، ج 2، بی‌جا.

    سجادی، سیدمهدی (1379)، تربیت اسلامی (تربیت اخلاقی از منظر پستمدرنیسم و اسلام)، بی‌جا.

    علیخانی، علی‌اکبر (1383)، هویت و بحران هویت، تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی.

    قنبری برزیان، علی (1383)، رویکردها، چالش‌ها و مؤلفه‌های هویت ملی، هویت و بحران هویت، تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی.

    قمری، محمدرضا و محمد حسن‌زاده (1389)، «نقش زبان در هویت ملی»، دوفصل‌نامۀ علمی ـ پژوهشی، دانشگاه الزهرا، س 2، ش 3.

    گراوند، مجتبی و فرهاد پروانه (1396)، «هویت دینی و نقش تاریخ در شکل‌گیری هویت»، مجلۀ دانشگاه خوارزمی، ش 18.

    گودرزی، حسین (1384)، جامعهشناسی هویت در ایران، تهران: تمدن ایرانی.

    مدنی، سیدجلال‌الدین (1387)، «هویت ایرانی در اعماق تاریخ»، زمانه، ش 67- 68.

    مطهری، مرتضی (1371)، خدمات متقابل ایران و اسلام، تهران: صدرا.

    معین، محمد (1371)، فرهنگ معین، تهران: امیرکبیر.

     

    Alexis, B. (2011), “Diversité Culturelle Citoyen de demain”:

    <http://www.citoyendedemain.net/agenda/diversite-culturelle>.

    Amnesty International UK (2014), “Why We have the Right to an Identity”, Stories & Rights, vol. 23:

    <https://www.amnesty.org.uk/blogs/stories-and-rights/why-we-have-right-identity>.

    Arkoun, M. (1977), “La pensée arabe”:

     <https://search.proquest.com/openview/1d1b02902dbbad8907195c98ee1c925e/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1821992>.

    Badinter, E. and France-Quercy Impr (1993), “X Y, de l’identité masculine”, Éd. Corps 16.

    Baffoun, A. (1982), “Women and Social Change in the Muslim Arab World”, Women’s Studies International Forum, vol. 5 (2).

    Bauman, Z. (1997), “Postmodernity and its Discontents, Wiley”:

     <https://books.google.com/books>.

    Boroujerdi, M. (1998), “Contesting Nationalist Constructions of Iranian Identity”, Critique: Critical Middle Eastern Studies, vol. 7 (12).

    Bréhier, E., P. M. Schuhl, and Mame Impr (1987), Les Stoïciens, Gallimard.

    BUCHOLTZ, M. K. HALL (2004), “Theorizing Identity in Language and Sexuality Research”, Language in Society, vol. 33 (04).

    Calabresif, G. (1991), HeinOnline-1 Health Matrix.

    Child Rights International Framework (2018), “Article 8: Preservation of identity”, CRIN, Child Rights International Framework: <https://archive.crin.org>.

    Corcoran, G. J. (2013), “End-of-Life Decisions and the Natural Law End-of-Life Decisions and the Natural Law Gregory Corcoran”: <https://scholarship.shu.edu>.

    Crin.org (2014), Article 7: Name and nationality | CRIN. crin.org.

    Dimmock, M. and A. Fisher (2017), Chapter 1. Utilitarianism. In Ethics for A-level, Open Book Publishers: <https://books.openedition.org/obp/4419?lang=en>.

    Freud, S. (1997), Sexuality and the Psychology of Love: <https://books.google.com/books>.

    Gagnon, J. and R. Michael (2014), Inequality by (interior) Design a blog by Tristan Bridges How We Ask about Gender and Sexuality Matters More Than You Think.

    Gallard, M. (2010), “L’identité incertaine”, Cahiers Jungiens de Psychanalyse, vol. 132 (2).

    Gärtner, H. M. and B. Jurish (2011), “Post-Modern Linguistics and the Prospects of Neural Syntax”, Some Polemical Remarks.

    Ghaffarian, S. (1987), “The Acculturation of Iranians in the United States- ProQuest”, Journal of Social Psychology; Worcester, Mass.

    Gherovici, P. (2017), Transgender Psychoanalysis: A Lacanian Perspective on Sexual Difference, Publisher of Humanities, Social Science and STEM Books.

    1. Kelsen (1963), “Théorie pure du droit (traduction française par Ch. Eisenmann)”, Revue Internationale de droit Comparé, vol. 15 (4).

    Hobsbawn, E. (1996), “Language, Culture, and National Identity”, Social Research, vol. 63.

    Houchang E. Chehabi (2014), “The Islamic Republic of Iran and the Muslim World”, CENTRAL ASIAN STUDIES, vol. 19 (1).

    Howard, J. A. (2000), “Social Psychology of Identities”, Annual Review of Sociology, vol. 26.

    Humanium.org (2010), “Understanding Children’s Right to Identity-Humanium”: .

    Jackson, M. (1988), Moonwalk, Doubleday.

    Jackson, M. J. (2004), “Michael Jackson Official Site:

    <https://www.michaeljackson.com/the-artist/news/>.

    Javid, M. J. (2005 a), Droit naturel et droit divin comme fondements de la légitimité politique.

    Javid, M. J. (2005 b), Droit naturel et droit divin comme fondements de la légitimité politique: une étude comparative du Christianisme et de l’Islam:

    <http://publications.ut-capitole.fr/id/eprint/699>.

    Javid, M. J. (2005 c), Etre croyant dans une société laïque: l’école laïque française contemporaine et les populations de confession musulmane, Paris 5: Univ. de Paris. <https://books.google.com/books?id=eOV2twAACAAJ>.

    Javid, M. J. (2005 d), Etre croyant dans une société laïque: l’école laïque française contemporaine et les populations de confession musulmane:

     <https://books.google.com/books?id=eOV2twAACAAJ>.

    Kettler, D. (1964), “Montesquieu on Love: Notes on The Persian Letters”, American Political Science Review, vol. 58 (3).

    Kriegel, B. (1989), Les Droits de l’homme et le droit Naturel, Presses Universitaires de France.

    Laumann, E. O. (2000), The Social Organization of Sexuality: Sexual Practices in the United States, University of Chicago Press.

    Lindsey, U. (2018), “Can Muslim Feminism Find a Third Way”, New York Times: <https://www.nytimes.com/2018/04>.

    LIPOVETSKY, G. (2002), “Narcisse au piège de la postmodernité”, dans Métamorphoses de la culture libérale.

    Maffesoli, M. (1988), Le temps des tribus: le declin de lindividualisme dans les societes de masse, Méridiens Klincksieck.

    Matin-asgari, A. (2012), “The Academic Debate on Iranian Identity in Iran Facing Others”, Palgrave Macmillan US.

    Merriam-Webster (2020), “Identity”:

    <https://www.merriam-webster.com/dictionary/law of identity>.

    Montesquieu, C. de S. baron de (1764), Lettres Persanes-Charles-Louis de Secondat Montesquieu (Baron de la Brède et de) Google Books, books.google.com.

    Müller, S. (2010), “Persian Complex Predicates and the Limits of Inheritance-based Analyses”, Journal of Linguistics, vol. 46 (3).

    Myers, P. C. (2017), “From Natural Rights to Human Rights and Beyond”:

    .

    Nettleton, S. and J. Watson (1998), “The Body in everyday Life”, Routledge.

    Snyder, L. J. (2017), “Stanford Encyclopedia of Philosophy Stanford Encyclopedia of Philosophy”.