نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر مقیم مرکز تحقیقات زن و خانواده، دانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب
2 دانشیار و دبیر پژوهش گروه مبانی اندیشه، مؤسسۀ علوم انسانی، مسئول دفتر تألیف متون درسی جامعۀالزهرا،
چکیده
کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش جایگاه محوری دارد و یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری در کلیۀ سطوح تحصیلی بهشمارمیرود. یکی از راهکارهای مهم ارتقای کتابهای درسی نقد و ارزیابی دقیق و کارشناسانۀ آنهاست. کتاب جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی، اثر حسین بستان، بهعنوان متن درسی، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز طلاب سطح سه در رشتههای مطالعات زنان و جامعهشناسی تدوین شده است. منزلت علمی نویسنده ازیکسو، بدیعبودن موضوع کتاب ازسویدیگر، و رویکرد آموزشی داشتن کتاب ازسویسوم این کتاب را شایستۀ نقد و بررسی قرار داده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سؤال است که مزایا و کاستیهای این کتاب بهعنوان یک کتاب درسی چیست و تا چه حد شاخصههای کتاب درسی در این کتاب رعایت شده است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اثر موردنظر هرچند بهلحاظ قوت علمی، نوآوری، اتقان محتوایی، و نگارش ساده و روان شایستۀ تقدیر است، از جهت صوری، روششناختی، و سازماندهی ساختار و محتوای دروس براساس معیارهای تدوین متون درسی مبتلا به اشکالات جدی است و فاصلۀ زیادی با استاندادهای مطلوب دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critiqe of Sociology of Gender with an Islamic Approach as a Textbook
نویسندگان [English]
- Somayye Hajiesmaeili 1
- Reza Habibi 2
1 Researcher of Women and Family Research Center, Ph.D Student in Women’s Studies
2 PhD in Philosophy of Education, Head of Textbooks Composing Office in Jamia AL-Zahra, Associate Professor and Research Secretory of the Basis of Thought Department in Humanities Institute,
چکیده [English]
A textbook has a central role in the education system, and it is one of the most important tools for learning in all levels of education. One of the important ways to improve textbook is to critique and evaluate them. “Sociology of Gender with an Islamic Approach”, written by Hossein Bostan, has been prepared for master’s degree and PhD students in women’s studies and sociology in university and seminary. The author’s scientific rank, the novelty of book’s subject and its educational approach make it worthy of criticism. This descriptive-analytical article seeks to answer the question of what the advantages and disadvantages of this book as a textbook are. Research findings indicate that this book, despite having significant advantages like scientific strength, innovation, content validity and fluent writing, suffers from serious problems in methodology, content, structure and organization of courses, and it is far from good standard.
کلیدواژهها [English]
- Critique of Textbook
- Sociology of Gender
- Islamic Approach
- Textbook Structure
- the Content of the Textbook