نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم اجتماعی، پژوهشکدۀ زن و خانواده، تهران، ایران،

چکیده

کتاب حاضر، به‌لحاظ اهمیت و اثرگذاری، همانند کتاب استیفای حقوق زنان ولستون‌کرافت و جنس دوم سیمون دوبوار است. این کتاب که تلاشی برای شناسایی «مشکل بی‌نام» به‌تعبیر فریدان است تأثیر مهمی در شکل‌گیری موج دوم فمینیسم داشته است. فریدان در این کتاب به بررسی عوامل ایجادکننده و پی‌آمدهای «مشکل بی‌نام» می‌پردازد و سپس راه‌کارهایی را برای مواجهه با این مسئله بیان می‌دارد. عوامل ایجادکننده هم متأثر از نظریات علمی موجود و هم فضای گفتمانی حاکم بر جامعۀ آمریکا در دهۀ پنجم قرن بیستم است. در کتاب فریدان، زنان تحت نظام معنایی آن زمان زنانگی را به‌عنوان مهم‌ترین عامل هویت‌بخش خود دریافته بودند و با تمام قدرت به ایفای نقش‌های خانوادگی می‌پرداختند، اما مسئلۀ مهم این بود که احساس رضایت از این وضعیت نداشتند و این برایشان مشکل بی‌نام را ایجاد کرده بود. در این میان، راه‌برد فریدان دعوت زنان به عرصۀ اجتماع بود. ارزیابی کتاب نشان می‌دهد که نگارندۀ این اثر به‌دنبال خلق فرارویتی برای حل مسائل زنان است، بدون آن‌که این مسئله مسئله‌ای فراگیر باشد و با تمرکز بر زن طبقۀ متوسط شهری، راه‌بردی برای تمامی زنان ارائه می‌دهد. روش ارزیابی کتاب براساس تحلیل همۀ جوانبی است که در کتاب به آن اشاره شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Reviewing and Evaluating the Feminine Mystique: An Effective Book in the Formation of Feminism Second Wave

نویسنده [English]

  • Fatemeh Ghasempour

Assistant Professor of Social Sciences, Faculty of Woman and Family, University of Tehran, Iran

چکیده [English]

Friedan’s book is one of the most important feminist works in importance and impact, as well as the Waltoncroft Women’s Rights and the Second Gender of Simon de Beauvoir. This book, an attempt to identify the “anonymous problem” as Friedan describes it, has had a significant impact on the formation of the second wave of feminism. In this book, Friedan examines the causative factors and consequences of the “anonymous problem” and then presents his solution to this problem. The factors causing this problem are both influenced by existing scientific theories and the dominant discourse of American society in the fifth decade of the 20th century. Friedan states that women under the semantic system of that time had perceived femininity as the most important factor in their identity and had been able to perform family roles with all vigor, but the important issue was that they were not satisfied with the situation and that this problem was not satisfying for them. In fact, this book seeks to invite women into the public sphere and enjoy the same social benefits as men. The book’s evaluation shows that the author of this work seeks to create a metaphor for solving women’s problems without this being an all-encompassing issue and focusing on urban middle-class women, providing a strategy for all women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Betty Friedan؛ The Feminine Mystique؛ Liberal Feminism
  • First Wave Feminism
  • Second Wave Feminism
باقری، خسرو (1382)، م‍بان‍ی ف‍ل‍س‍ف‍ی ف‍م‍ی‍ن‍ی‍س‍م، ت‍هران: وزارت‌ ع‍لوم‌، ت‍ح‍ق‍ی‍قات‌ و ف‍ناوری‌، دف‍تر ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍زی‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ و م‍طال‍ع‍ات‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌.
بورون، آتیلیو (1381)، «نظریه‌ای اجتماعی برای قرن بیست‌ویکم»، ترجمۀ فرهنگ ارشاد، جامعه‌شناسی ایران، دورۀ 4، ش 3.
بیسلی، کریس (1385)، چیستی فمینیسم: درآمدی بر نظریۀ فمینیستی، ترجمۀ محمدرضا زمردی، تهران: روشن‌گران و مطالعات زنان.
تانگ، رزماری (1391)، نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی، ت‍رج‍مۀ م‍ن‍یژه ن‍ج‍م‌ع‍راقی، ت‍ه‍ران: نشر نی.
جیمز، سوزان (1397)، «فمینیسم»، ترجمۀ عباس یزدانی، در: فمینیسم و دانش‌های فمینیستی، ترجمۀ عباس یزدانی و بهروز جندقی، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
دانون، جوزف (1397)، نظریۀ فمینیستی، ترجمۀ فرزانه راجی، تهران: چشمه.
روباتم، شیلا (1390)، زن‍ان در ت‍ک‍اپ‍و: ف‍م‍ین‍ی‍س‍م و ک‍ن‍ش اج‍ت‍م‍اع‍ی، ترجمۀ ح‍ش‍م‍ت‌ال‍له ص‍ب‍اغ‍ی، تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
ریو‌ ـ سارسه، میشل (1390)، تاریخ فمینیسم، ترجمۀ عبدالوهاب احمدی، تهران: روشن‌گران و مطالعات زنان.
فریدان، بتی (1392)، رازوری زنانه، ترجمۀ فاطمه صادقی و دیگران، تهران: نگاه معاصر.
گیدنز، آنتونی (1386)، جامعه‌شناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
لگیت، مارلین (1398)، زنان در روزگارشان، تاریخ فمینیسم در غرب، ترجمۀ نیلوفر مهدیان، تهران: نشر نی.
لنگرمن، پاتریشیا مادو و ژیل نایبروگ ‌ـ برنتلی (1390)، «نظریۀ فمینیستی مدرن»، در: نظریۀ جامعه‌شناسی در دوران معاصر، جورج ریتزر و داگلاس جی. گودمن، ترجمۀ خلیل میرزایی و عباس لطفی‌زاده، تهران: جامعه‌شناسان.
مشیرزاده، حمیرا (1382)، از ج‍ن‍ب‍ش ت‍ا ن‍ظریۀ اج‍ت‍م‍اع‍ی: ت‍اری‍خ دو ق‍رن ف‍م‍ی‍ن‍ی‍س‍م، ت‍هران: نشر و پژوهش شیرازه.
مؤیدحکمت، ناهید و آتنا غلام نیارمی (1397)، «خوانش اثر رازوری زنان بتی فریدان با بهره‌گیری از روش کیفی نظریۀ مبنایی استراوس و کوربین»، پژوهش‌نامۀ زنان، س 9، ش 1، بهار.
وات‍ک‍ی‍ن‍ز، س‍وزان آل‍ی‍س (1381)، ف‍م‍ی‍ن‍ی‍س‍م: قدم اول، ترجمۀ زیبا جلالی‌نایینی، ت‍هران: نشر و پژوهش شیرازه.
 
Almeder, Robert (1994), Liberal Feminism and Academic Feminism, Public Affairs Quarterly, vol. 8, no. 4.
Bernard, Jessie (1963), “Review”, Marriage and Family Living, vol. 25, no. 3.
Chansky, Dorothy (2008), “Usable Performance Feminism for Our Time: Reconsidering Betty Friedan”, Theatre, vol. 60, no. 3, Feminism and Theatre, Redux.
Encyclopedia Britannica (2019), “American Author and Feminist”, Encyclopædia Britannica, Inc.
Fava, Sylvia Fleis (1963), “The Feminine Mystique by Betty Friedan”, American Sociological Review, vol. 28, no. 6.
Fetters, Ashley (2013), “4 Big Problems with The Feminine Mystique”, <https://www.theatlantic.com/sexes/archive/2013/02/4-big-problems-with-the-feminine-mystique/273069/>.
Flynn, Elizabeth A. (1995), “Feminist Theories/ Feminist Composition”, College English, vol. 57, no. 2.
Horowitz, Daniel (1998), Betty Friedan and the Making of The Feminine Mystique: The American Left, the Cold War, and Modern Feminism Culture, Politics, and the Cold War, Amherst: University of Massachusetts Press.
Lay, Kathy and James G. Daley (2007), “A Critique of Feminist Theory”, Advances in Social Work, vol. 8, no. 1.
Reed, Evelyn (1964), “A Study of the Feminine Mystique”, International Socialist Review, vol. 25, no. 1.
Wolfe, Alan (1999), “The Mystique of Betty Friedan”, <https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1999/09/mystique-betty-friedan/309205/>.