نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه‌ای، واحد بین‌الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرۀ کیش، ایران

2 استادتمام، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

رسانه‌های اجتماعی با توصیفی از ابزارهای برخط مجرایی را برای انتقال یا اشتراک‌گذاری اطلاعات با مخاطبان گسترده مهیا می‌کنند. این رسانه‌ها، با درگیرکردن عوامل انسانی در فرایندهای رویه‌ای و فلسفۀ وجودی یک سازمان، اجتماعی‌سازی سازمان را هدف قرار می‌دهند. بررسی پژوهش‌های انجام‌شده، در نسبیت رابطۀ رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات سازمانی، عمدتاً نگرشی یک‌سویه و مثبت را به این رسانه‌ها به مخاطب القا می‌کنند. گفتمان غالب نظریه‌ای در حوزۀ سازمانی این است که کاربرد رسانه‌های اجتماعی ضروری و توسعه‌دهنده است، زیرا با تأثیر در ارتباطات سازمانی سازمان‌ها را در ایجاد فضای گفت‌وگو، ارتباطات بین‌فردی، و هم‌چنین جلب مشارکت ذی‌نفعان یاری می‌رساند. نکتۀ اصلی این‌جاست که شواهد تجربی در حوزۀ رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات سازمانی به‌طور عمده به مورد وابسته است و تعمیم‌پذیر نیست. ازاین‌رو، در این مقاله با تأملی انتقادی، ضمن مرور نقش رسانه‌های اجتماعی در اجتماعی‌سازی سازمان، نگاه پوزیتویستی پژوهش‌گران سازمانی به این رسانه‌ها موردبحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که آثار مثبت رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها بزرگ‌نمایی شده است و مفیدبودن آن به‌کاربست اجرایی رسانۀ اجتماعی و تناسب آن با سازمان بستگی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Reflection on the Studies of the Use of Social Media in the Organization

نویسندگان [English]

  • Meisam Samband 1
  • Ali Akbar Farhangi 2
  • Farnoush Zangouei 3

1 PhD Candidate, Department of Media Management, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran

2 Full Professor, Department of Management, Management Faculty, Tehran University, Tehran, Iran,

3 PhD Candidate, Department of Communication Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

By describing online tools, social media provides a channel for transmitting or sharing information with wide audiences. These media target the organization's socialization by involving human factors in an organization's procedural and existential philosophy. Investigating the research conducted on the relationship between social media and organizational communication mainly induces a one-sided and positive attitude towards these media to the audience. The dominant theoretical discourse in the organizational field is that the use of social media is necessary and developmental because influencing organizational communication helps organizations to create a space for dialogue and interpersonal communication as well as attract the participation of stakeholders. But the main point is that empirical evidence in the field of social media and organizational communication is largely dependent on the case and cannot be generalized. Therefore, in this article, with a critical reflection, while reviewing the role of social media in the socialization of the organization, the positivist view of organizational researchers towards these media has been discussed. The results of the studies show that the positive effects of social media on organizations have been magnified and, as portrayed, are not necessarily beneficial to human factors and organizations.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development Communication
  • Organizational Communication
  • Critical Reflection
  • Third World
  • Social Media
افتاده، جواد (1388)، «کاربران تولیدکنندۀ محتوا، اساس روابط عمومی 2 در عصر رسانه‌های اجتماعی»، در: مجموعه‌مقالات همایش بین المللی روابط عمومی 2، تهران: کارگزار روابط عمومی.
اکبری‌تبار، علی‌اکبر، ابراهیم اسکندری‌پور (1392)، رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مجازی، تهران: مرکز توسعۀ فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال.
بصیریان جهرمی، حسین، هادی خانیکی، و محمدسعید ذکایی (1392)، «رسانه‌های اجتماعی و سازمان‌های رسانه‌ای: بررسی سیاست‌گذاری و مصرف فیس‌‌بوک در مواجهه با رسانۀ ملی»، فصل‌نامۀ پژوهش‌های ارتباطی، س 20، ش 3، پیاپی 75.
سجادی جاغرق، سیدعبدالله، علیرضا قرائتی، و مجید حیدری (1394)، «نقش رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی و تأثیر در ساختار سازمانی»، فصل‌نامۀ مطالعات رسانه‌ای، س 10، ش 27.
سجادیان، نادی و محمدعلی ایلناز (1385)، «ارتباط بین انزوای اجتماعی کاربران اینترنت با مدت‌زمان کاربری»، دوفصل‌نامۀ تحقیقات علوم رفتاری، دورۀ 4، ش 1 و 2.
عقیلی، سیدوحید و مرتضی قاسم‌زاده عراقی (1394)، «رسانه‌های اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالش‌ها»، مجلۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، س 8، ش 1.
فرهنگی، علی‌اکبر، ابوالفضل دانایی، و رقیه جامع (1395)، ارتباطات توسعه در جهان سوم، تهران: رسا.
کریسپین ترلو و دیگران (1389)، ارتباطات با واسط کامپیوتر، ترجمۀ سروناز تربتی، تهران: جامعه‌شناسان.
والنتینی، کیارا (1395)، «آیا استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای حرفۀ روابط عمومی مناسب است؟»، ترجمۀ حسین امجدی، فصل‌نامۀ نقد کتاب، س 3، ش 9.
 
Benkler, Y. (2007), The Wealth of Networks, How Social Production Transforms Market and Freedom, New Haven, CT: Yale University Press.
Carim, L. and C. Warwick (2013), “Use of Social Media for Corporate Communications by Research-Funding Organizations in the UK”, Public Relations Review, vol. 39 no. 5, Retrieved from: <http://dx.doi.org/10.1016/j. pubrev.2013.08.006>.
Castells, M. (1996), The Rise of Networked Society, Cambridge, MA: Blackwell.
Castells, M. (2004), The Network Society: A Cross-Cultural Perspective, Northampton, MA: Edward Elgar.
Coombs, T. W. and S. Holladay (2014), “Public Relations ‘Relationship Identity’ In Research: Enlightenment or illusion”, Public Relations Review, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2013.12.008 (in press)>.
Counts, S. and E. Fellheimer (2004), “Supporting Social Presence through Lightweight Photo Sharing on and off the Desktop, in Proc”, in: SIGHCI Conference on Human Factors in Computing Systems (Vienna, Austria).
DiStaso, M. W., T. McCorkindale and D. K. Wright (2011), “How Public Relations Executives Perceive and Measure the Impact of Social Media in their Organizations”, Public Relations Review, vol. 37, no. 3, Retrieved from: <http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.06.005>.
Formenti, C. (2011), “Happy and Exploited. Digital Capitalism and Eclipses of the Work) Felici Sfruttati”, in: Capitalismo Digitale ed Eclissi del Lavoro, Milano, IT: EGEA.
Friedl, J. and A. T. Vercic (2011), “Media Preferences of Digital Natives’ Internal Communication: A Pilot Study”, Public Relations Review, vol. 37, no. 1, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2010.12.004>.
Gilpin, D. (2010), “Organizational Image Construction in a Fragmented Online Media Environment”, Journal of Public Relations Research, vol. 22, no. 3, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1080/ 10627261003614393>.
Harkaway, N. (2012), The Blind Giant: Being Human in a Digital World, London, UK: John Murray Publishers.
<https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social network -users>.
Kaplan, A. M. and M. Haenlein (2010), “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, vol. 54, no. 1, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/ j. bushor.2009.09.003>.
Kelleher, T. (2009), “Conversational Voice, Communicated Commitment, and Public Relations Outcomes in Interactive Online Communication”, Journal of Communication, vol. 59, no. 1, Retrieved from: <http://dx.doi.org/10.1111/ j.1460-2466.2008. 01410.x>.
Kent, M. L. (2013), “Using Social Media Dialogically: Public Relations Role in Reviving Democracy”, Public Relations Review, vol. 39, no. 4, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/ j. pubrev.2013.07.024>.
Kent, M. and M. Taylor (2002), “Toward a Dialogic Theory of Public Relations”, Public Relations Review, vol. 28, no. 1, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/ S0363-8111(02)00108-X>.
Kent, M. L. and A. J. Saffer (2014), “A Delphi Study of the Future of New Technology Research in Public Relations”, Public Relations Review, vol. 40, no. 3, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/j. pubrev.2014.02.008>.
Kietzmann, J. and I. Angell (2010), “Panoptic on Revisited. Communications of the ACM”, vol. 53, no. 6.
Lee, C. S. and L. Ma (2012), “News Sharing in Social Media: The Effect of Gratifications and Prior Experience”, Computers in Human Behavior, vol. 28, no. 2, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/ j.chb.2011.10.002>.
Lessig, L. (2004), Free Culture: How Big Media Uses Technology and the Law to Lock Down Culture and Control Creativity, New York: Penguin Press.
Li, C. and J. Bernoff (2011), Groundswell: Winning in a World Transformed by Social Technologies, Boston: Forrester Research.
Linke, A. and A. Zerfass (2013), “Social Media Governance: Regulatory Frameworks for Successful Online Communications”, Journal of Communication Management, vol. 17, no. 3, Retrieved from: <http://dx.doi.org/10.1108/JCOM-09-2011-0050>.
Mangold, W. G. and D. J. Faulds (2009), “Social Media: The New Hybrid Element of the Promotion Mix”, Business Horizons, vol. 52, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/ j. bushor .2009.03.002>.
McAfee, A. (2009), “Shattering the Myths about Enterprise 2.0”, MIT Center for Digital Business, vol. XIII, no. 1.
McCorkindale, T. (2010), “Can you See the Writing on my Wall? A Content Analysis of the Fortune 100’s Facebook Social Networking Sites”, Public Relations Journal, vol. 4, no. 3, Retrieved from: <http://www.prsa.org/Intelligence/PR Journal/ Vol4/No3/#. U9ZjdrHIzSg>.
McNamara, J. (2010), “Public Relations and the Social: How Practitioners are Using, or Abusing, Social Media”, Asia Pacific Public Relation Journal, no. 11, Retrieved from:
<http://www.pria.com.au/journal/ categories? Id=14>.
McNamara, J. and A. Zerfass (2012), “Social Media Communication in Organizations: The Challenges of Balancing Openness, Strategy, and Management”, International Journal of Strategic Communication, vol. 6, no. 4, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1080/1553118X.2012.711402>.
Men, R. L. and W.-H. S. Tsai (2013), “Beyond Liking or Following: Understanding Public Engagement on Social Networking Sites in China”, Public Relations Review, vol. 39, no. 1. Retrieved from: <http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev. 2012.09.013>.
O’Neil, J. (2014), “An Examination of Fortune 500 Companies’ and Philanthropy 200 Nonprofit Organizations’ Relationship Cultivation Strategies on Facebook”, Public Relations Journal, vol. 8, no. 1, Retrieved from:
<http://www.prsa.org/intelligence/prjournal/archives/#.U8T1DLHIzSg>.
Online Schools (2010), Retrieved from: <http://www.onlineschools.org/blog/history-ofsocial-networking>.
Putnam, R. D. (2000), Bowling Alone, New York: Simon and Schuster.
Silverstein, C. (2010), “Kevin Smith and Southwest Airlines: Social Media Case Study”.
The Guardian (2014), “Danish Parliament’s Cartoon Using Sex and Violence to Encourage Voting in European Elections—Video Animation”, The Guardian Online, Retrieved from:
<http://www.theguardian.com/world/video/2014/may/13/danish-parliament-cartoon-sexviolence-european-elections-video>.
Turkle, S. (2011), Alone Together; Why we Expect more from Technology and Less from each other, New York: Basic Books.
Valentini, C. and D. Kruckeberg (2012), “New Media Versus Social Media: A Conceptualization of their Meanings, Uses, and Implications for Public Relations”, in: New Media and Pubic Relations, New York: Peter Lang.
Van Dijck, J. (2013), “The Culture of Connectivity”, in: A Critical History of Social Media, Oxford, UK: Oxford University Press.
Van Osch, W. and C. K. Coursaris (2014), “Social Media Research: An Assessment of the Domain’s Productivity and Intellectual Evolution”, Communication Monographs, vol. 81, no. 3, Retrieved from: <http://dx.doi.org/ 10.1080/ 03637751.2014.921720>.
Verhoeven, P. et al. (2012), “How European PR Practitioners Handle Digital and Social Media”, Public Relations Review, vol. 38, no. 1, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/j. pubrev.2011.08.015>.
Wellman, B. et al. (2003), “The Social Affordances of the Internet for Networked Individualism”, Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 8, no. 3, Retrieved from: <http://dx.doi.org/10.1111/j.1083-6101.2003.tb00216.x>.
Wright, D. K. and M. D. Hinson (2014), “An Updated Examination of Social and Emerging Media Uses in Public Relations Practice: A Longitudinal Analysis Between 2006 and 2014”, Public Relations Journal, vol. 8, no. 2, Retrieved from:
<http://www.prsa.org/intelligence/prjournal/ archives/#. U8T1DLHIzSg>.
Yang, A. and M. Kent (2014), “Social Media And Organizational Visibility: A Sample of Fortune 500 Corporations”, Public Relations Review, vol. 40, no. 3, Retrieved from:
<http://dx.doi.org/10.1016/ j. pubrev.2014.04.006>.
Ye, L. and E.-J. Ki (2012), “The Status of Online Public Relations Research: An Analysis of Published Articles in 1992-2009”, Journal of Public Relations Research, vol. 24, no. 5, Retrieved from: <http://dx.doi.org/10.1080/106272 6X.2012.723277>.