نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

2 دانشیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

چکیده

کتاب مدیریت استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی به مبحث مدیریت راه‌بردی سیستم‌های اطلاعاتی به‌شکل یک مجموعۀ کامل برای سازمان پرداخته است. هدف این مقاله، که به‌روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، یافتن نقاط ضعف و قوت اثر مذکور است. بر این اساس، ابتدا کتاب موردمطالعه قرار گرفته و سپس از سه منظر محتوایی، نگارشی، و شکلی ـ ساختاری موردتحلیل قرار گرفته است. کتاب به‌‌منظور منبعی برای دانشجویان رشته‌های مدیریت و به‌طور خاص مدیریت فناوری نگاشته شده است. اثر از نظر مؤلف دارای اهدافی چون کمک و هدایت مدیران برای اتخاذ استراتژی‌های مناسب مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌ها، روشن‌کردن ابعاد مختلف سیستم‌های اطلاعاتی، و مرور مهم‌ترین نظریه‌ها و برجسته‌ترین برداشت‌های مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی است، اما براساس نتایج نقد حاضر به‌نظر می‌رسد نویسنده به‌نحو مطلوبی به اهداف موردنظر نرسیده است. به‌علت این‌که کتاب فاقد ویراستار است، اثر از منظر نگارشی دارای نقایص قواعد زبانی و استفادۀ نابه‌جا از علائم نگارشی است. از منظر شکلی و ساختاری، فصول کتاب مقدمه، اهداف، و نتیجه‌گیری یا خلاصه ندارند که سردرگمی خواننده را به‌هم‌راه دارند. از منظر محتوایی نیز مباحث کتاب انسجام و دقت لازم را ندارند. برخی از مباحث و مفاهیم کلی در کتاب پخش شده‌اند و میان شرح برخی مباحث طرح‌شده توازن برقرار نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Strategic Management of Information Systems

نویسندگان [English]

  • Ehsan Karami 1
  • Ali Yassini 2

1 Master of Human Resource Management, University of Ilam, Ilam, Iran.

2 Associate Professor, Faculty Member of Ilam University, Ilam, Iran

چکیده [English]

The Strategic Management of Information Systems book deals with the strategic management of information systems as a complete set for the organization. The purpose of this article, which has been done in a descriptive-analytical method, is to find the strengths and weaknesses of this work. Accordingly, the book has been studied first and then analyzed from three perspectives: content, writing, and form-structure. The book is written as a resource for students of management and especially technology management. According to the author, the work has some goals such as helping and guiding managers to adopt appropriate strategies for managing information systems in organizations, clarifying the various dimensions of information systems and reviewing the most important theories and the most prominent perceptions of information systems management. However, based on the results of the present critique, it seems that the author has not achieved the desired goals in a desirable way. Due to the fact that the book does not have an editor, the work has defective linguistic rules and misuse of writing symbols. From the formal and structural point of view, the chapters of the book lack introduction, goals, and conclusions, or summaries, which confuse the reader. From the content point of view, the topics of the book lack the necessary coherence and accuracy. Some of the general topics and concepts are covered in the book, and there is no balance between the descriptions of some of the proposed topics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • System
  • Information Systems
  • Strategic Systems
  • Strategic Systems Management
اشرفی‌ریزی، حسن (1389)، آیین نقد کتاب؛ راه‌نمایی برای کتاب‌داران، نویسندگان، و مترجمان، تهران: چاپار.
پرتو، ابوالقاسم (1377)، واژه‌یاب، تهران: اساطیر.
حییم، سلیمان (1383)، فرهنگ معاصر کوچک انگلیسی ـ فارسی حییم، تهران: فرهنگ معاصر.
روحانی رانکوهی، سیدمحمدتقی (1384)، مفاهیم بنیادی پایگاه داده‌ها، تهران: جلوه.
رهنورد، فرج‌الله (1389)، مدیریت استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی، تهران: نی.
طبرسا، غلامعلی و نیما گیلانی (1390)، «تبیین رابطۀ سیستم‌های اطلاعاتی و فرایند تصمیم‌گیری مدیران میانی نظام بانک‌داری خصوصی (موردمطالعه: بانک ‌سامان)»، دوماه‌نامۀ علمی ـ پژوهشی دانشگاه شاهد، س 18، ش 2.
عمید، حسن (1389)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: راه رشد.
معین، محمد (1386)، فرهنگ معین، تهران: ادنا.
یزدان‌پناه، احمدعلی (1393)، سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، تهران: دانشکدۀ مدیریت و حساب‌داری دانشگاه علامه طباطبایی.
 
Laudon, K. C. and J. P. Laudon (2013), Management Information Systems, Pearson.
Longman; Basic Dictionary of American English (2012), China: Laurence Delacroix.
Naranjo-Gil, D. (2009), “Management Information Systems and Strategic Performances: The Role of Top Team Composition”, International Journal of Information Management, vol. 29, no. 2.
Online Oxford Dictionary (2017), Available At: <https://www.en.oxforddictionaries.com/definition/criticism>.